Omzetgroei en winstdaling voor Marks & Spencer in 2011
bezig met laden...
De
Door
M&S lijfde Bolland in om het bedrijf groter te maken. Daarvoor was de topman naar Engeland gehaald om de Britse supermarktketen Morrisons te redden. Het bedrijf had binnen achttien maanden vijf winstwaarschuwingen afgegeven, maar onder Bollands leiderschap vertienvoudigde Morrisons’ winst. Bij M&S maakte hij online winkelen tot prioriteit en investeerde hij in nieuwe filialen in het buitenland. Hoewel zijn drie-jaren-plan te ambitieus leek in tijden van recessie, is de uitbreiding in het buitenland wel een succes. Ondanks de teruggelopen consumentenbestedingen in Europa steeg de omzet van M&S het afgelopen jaar met 5,8 procent in het buitenland. Gekeken naar de opbrengst uit internationale multi-channel activiteiten groeide de omzet zelfs met 18 procent.
In thuisland Engeland nam de totale omzet over 2011 toe met 1,5 procent. De verschillende afdelingen binnen de winkelketen presteerden wisselend. De kleding- en voedselverkoop steeg respectievelijk met 0,2 procent en 3,9 procent, terwijl de verkoop van interieur en general merchandise producten respectievelijk met 10 procent en 0,9 procent daalde. Gekeken naar winkels die langer dan een jaar open zijn in Engeland steeg de omzet met 0,3 procent.
De groeicijfers in het buitenland stemmen Bolland zelfverzekerd over de verdere uitvoering van M&S’ strategische groeiplan. De CEO kondigt de komst van 10 nieuwe buitenlandse webshops aan en het plan om jaarlijks 100 nieuwe winkels in het buitenland te openen, voornamelijk in hoofdsteden. Zo is onlangs een nieuwe vestiging geopend aan de Champs-Elysées in Parijs en dit jaar volgen meer winkels op strategische plaatsen in de Franse hoofdstad. “We zijn goed op weg om een echte internationale multi-channelretailer te worden,” aldus Bolland.
Foto 1: Marc Bolland
Foto 2: De nieuwe Marks & Spencer winkel aan de Champs-Elysées in Parijs.