• Home
  • V1
  • Leads
  • Omzet en winst Mango stijgen 9 procent in 2013

Omzet en winst Mango stijgen 9 procent in 2013

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De nieuwe plussize lijn van Mango, Violeta, heeft in het eerste jaar een omzet gegenereerd van 50 miljoen euro. Het Spaanse modeconcern had 20 miljoen euro geïnvesteerd in de lijn voor volle vrouwen. Vooral in Spanje, Frankrijk, Duitsland en Rusland slaat de collectie aan,

laat het bedrijf weten in het jaarverslag van 2013.

In totaal rapporteert Mango het afgelopen boekjaar een omzet van 1,9 miljard euro. In vergelijking met 2012 steeg de omzet in 2013 met 9 procent. 17 procent van de omzet komt uit thuisland Spanje.

Ook

de nettowinst steeg in 2013 met 9 procent. De opbrengst kwam uit op 120,5 miljoen euro. De winst voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill (Ebitda) bedroeg 229,9 miljoen euro.

Mango wil meer megastores in Europa

Het afgelopen jaar lanceerde Mango een nieuwe modelijn: Violeta voor vrouwen met maat 40 of meer. Hoewel de lancering zorgde voor onrust bij consumenten - 60.000 consumenten tekenden een online petitie tegen Violetta, omdat de lijn vrouwen met maat 40 als vol ziet - bracht de collectie toch 50 miljoen euro in het laatje.

Ook nieuw het afgelopen jaar: de sportlijn Mango Sport & Intimates, die het jaar 2013 afsloot met 95 winkels. De mannenmodelijn He by Mango, gelanceerd in 2008, opende het afgelopen boekjaar een eerste eigen winkel. De collectie boekte een omzet van 130 miljoen euro.

Verder lanceerde Mango een magastoreconcept. Het gaat om winkels met een oppervlakte tussen de 800 en 3000 vierkante meter, waar alle lijnen van Mango te koop zijn. Het bedrijf wil dit concept verder uitrollen in Europa, wat de belangrijkste markt is voor Mango.

In 2014 investeert Mango 300 miljoen euro

Online presteerde het bedrijf ook niet slecht. De omzet uit de webwinkel steeg met 77 procent naar 124 miljoen euro. De webwinkel is nu bereikbaar in 64 landen en dat moeten er nog meer worden. Dit jaar wil Mango de online winkel toegankelijk maken voor consumenten in Australië, Midden- en Zuid-Amerika, Azië en het Midden-Oosten.

Over het huidige boekjaar laat het Spaanse concern nog weinig los. Wel laat Mango weten 300 miljoen euro te investeren in het bedrijf. Het geld gaat zowel naar nieuwe winkels, verbouwingen van winkels als de verbetering van logistieke systemen en IT-oplossingen.

Foto's: Violeta by Mango

mang