Oilily komt opnieuw met damesmode
bezig met laden...
"De plannen zijn ingegeven door het succes van het kleurrijke stippenservies van Oilily voor Douwe Egberts dat in 2001 werd gelanceerd. Dat is nog steeds het op één na best verkopende servies van DE. Het heeft ons doen realiseren dat er met name in het homesegment veel mogelijkheden voor merkextenties zijn," zegt marketingdirecteur Gijs de Kogel. Hij denkt dan in eerste instantie aan producten voor de kinderkamer, zoals meubels, behang en linnengoed, "maar waarom zou er in de toekomst niet een Oilily-gsm of zelfs een auto bij kunnen komen?"
Vrees voor een nieuw fiasco is er niet. "We hebben het faillissement (dat geschiedde nadat de oprichters het bedrijf in 2003 hadden verkocht, red.) goed geanalyseerd. Ik denk dat het is misgegaan doordat men de damesmodelijn 'leading' heeft gemaakt. Er werd kindermode geproduceerd die qua kleur en pasvorm een afgeleide was van de damescollectie. Dat gaat tegen alle merkwaarden van Oilily in. In de nieuwe organisatie worden dames- en kindermode als aparte specialismes behandeld. Voor alle merkextenties zal met partners worden samengewerkt die verstand van zaken hebben. Op die manier loopt het bedrijf financieel minder risico en het zorgt voor een stabiele inkomstenbron doordat licentiehouders een deel van de omzet afdragen. De Kogel: "Wij zijn niet in de veronderstelling dat we alles zélf kunnen en moeten doen."
Foto: Oilily F/W 2010