• Home
  • V1
  • Leads
  • O'Rèn: een lotus uit de Belgische modeindustrie

O'Rèn: een lotus uit de Belgische modeindustrie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“Het is allemaal begonnen met een vrouwencollectie, maar tot onze verbazing hadden we veel mails binnengekregen van mannelijke consumenten,” vertelt Michael Wauman, mede-eigenaar van het nog redelijk jonge Belgische kledinglabel O'Rèn. Samen met zijn zakenpartner Nathan Murillo is hij

vorig jaar in december gestart met het merk en werkt nu aan de vijfde collectie. De mannen worden niet vergeten, want naast de gewone collecties, heeft het bedrijf ook twee keer per jaar een capsule collectie met unisex kleding. Volgende maand presenteert het ontwerpersduo alweer de tweede capsule editie 'Jeux de Mots'.

Wauman en Murillo zaten op de modeacademie in Sint-Niklaas en leerden elkaar daar kennen. Op een gegeven moment kregen de ontwerpers een aanbieding om te gaan werken voor de twee Belgische stylisten Jani Kazaltzis en Lien Degol. “Dit was voor ons een mooie kans om buiten het aspect van het ontwerpen ook een andere kijk op de modewereld te krijgen. Het werken met echte lichamen en het omgaan met media waren voor ons een goede leerschool,” voegt Wauman toe. Na het opdoen van veel ervaring, werd het duo nog steeds getriggerd door het ontwerpen. Uiteindelijk in december 2013 hebben ze de grote sprong gewaagd om deze droom waar te maken.

“Wat is er leuker dan zelf je stuks te kunnen dragen? Het geeft een voldoening om dingen te kunnen ontwerpen die je dan ook zelf kan dragen, je eigen vibe is de beste inspiratiebron die je als designer kan hebben,” aldus Wauman.

O'Rèn: 'Ons doel is om het label zo 'puur' mogelijk te houden'

O'Rèn is een Japanse naam die is afgeleid van lotus. In Japan staat deze bloem voor puur- en zuiverheid. “We ontwerpen en produceren in België en halen de stoffen uit Europa. Ons doel is om het label zo 'puur' mogelijk te houden. O'Rèn bleek dus de perfecte naam. Daarbij klinkt het heel internationaal, wat in de modeindustrie altijd een pluspunt is als je bijvoorbeeld wil uitbreiden.”

De collecties zijn absoluut een kind van elk. Het gevoel dat het ontwerpersduo krijgt bij een collectie proberen ze zo lang mogelijk vast te houden. Toch 'evolueert' dit gevoel bij het maken van een nieuwe collectie. “Iedere keer is er een nieuw thema en een nieuwe look en feel, maar de 'O'Rèn girl' moet eigen blijven aan zichzelf, daarop baseer je ook je naam als label.” O'Rèn biedt volgens de ontwerpers ‘goede basics’ met een edge. Het bikerjack is bijvoorbeeld een favoriet van de ontwerpers. “Kledingstukken als deze laat ons inzien dat je met deze items volledige collecties kan uitwerken die je eigenheid als ontwerpers laat zien. Het is rock&roll met een twist.”

De gewone collecties zijn dus op de dames gericht. Vanwege de grote vraag bij de heren, kwam het duo afgelopen jaar met de eerste capsulecollectie die ook door mannen gedragen kon worden. De inspiratie voor deze collectie kwam van de Griekse mythologie, vandaar de naam voor de lijn: Olympus. De kleding bestond uit grijze sweaters met zwarte panelen op de schouders en armen. Doordat deze wijd gedragen konden worden, was deze zowel geschikt voor dames als heren. De nieuwe collectie, genaamd 'Jeux de Mots', is een vervolg op de sweatercollectie, maar ditmaal uitgebreid met bomberjacks en stoere petjes. De hoofdkleuren zijn wederom grijs en zwart met metallic accenten.

Al

le kledingstukken worden lokaal geproduceerd in Wevelgem. De fabrikant is leverancier van grote gevestigde Belgische merken en staat volgens het duo bekend om de kwaliteit die het levert. De kleding wordt op dit moment enkel verkocht via de Belgische website van het label. Klanten krijgen wel de mogelijkheid om vrijblijvend contact op te nemen bij vragen rondom de collectie of een bepaald stuk. “Momenteel is ons label groeiende, dus kunnen we dit nog persoonlijk aanbieden. Deze service willen we blijven geven. In de toekomst zal een aangepast team dit zeker overnemen.” Voor geïnteresseerden in het buitenland legt het label op dit moment de focus op Japan. In andere landen is O'Rèn nog steeds op zoek naar de juiste verdeler.

Wauman en Murillo houden het buitenland in de toekomst nauwlettend in de gaten. Ze zijn op zoek naar plaatsen met een groot publiek voor nachtleven en mode. Voorbeelden zijn: Berlijn, Japan, Istanboel en Parijs. “Maar de Belgische consument is en blijft onze prioriteit. We vinden onze inspiratie in de straten van Antwerpen, hier hebben we onze ziel verloren, dus lijkt het me ook vanzelfsprekend om dit te behouden.”

O'Rèn