O'Rèn: een lotus uit de Belgische modeindustrie
bezig met laden...
“Wat is er leuker dan zelf je stuks te kunnen dragen? Het geeft een voldoening om dingen te kunnen ontwerpen die je dan ook zelf kan dragen, je eigen vibe is de beste inspiratiebron die je als designer kan hebben,” aldus Wauman.
O'Rèn: 'Ons doel is om het label zo 'puur' mogelijk te houden'
O'Rèn is een Japanse naam die is afgeleid van lotus. In Japan staat deze bloem voor puur- en zuiverheid. “We ontwerpen en produceren in België en halen de stoffen uit Europa. Ons doel is om het label zo 'puur' mogelijk te houden. O'Rèn bleek dus de perfecte naam. Daarbij klinkt het heel internationaal, wat in de modeindustrie altijd een pluspunt is als je bijvoorbeeld wil uitbreiden.”
De collecties zijn absoluut een kind van elk. Het gevoel dat het ontwerpersduo krijgt bij een collectie proberen ze zo lang mogelijk vast te houden. Toch 'evolueert' dit gevoel bij het maken van een nieuwe collectie. “Iedere keer is er een nieuw thema en een nieuwe look en feel, maar de 'O'Rèn girl' moet eigen blijven aan zichzelf, daarop baseer je ook je naam als label.” O'Rèn biedt volgens de ontwerpers ‘goede basics’ met een edge. Het bikerjack is bijvoorbeeld een favoriet van de ontwerpers. “Kledingstukken als deze laat ons inzien dat je met deze items volledige collecties kan uitwerken die je eigenheid als ontwerpers laat zien. Het is rock&roll met een twist.”
De gewone collecties zijn dus op de dames gericht. Vanwege de grote vraag bij de heren, kwam het duo afgelopen jaar met de eerste capsulecollectie die ook door mannen gedragen kon worden. De inspiratie voor deze collectie kwam van de Griekse mythologie, vandaar de naam voor de lijn: Olympus. De kleding bestond uit grijze sweaters met zwarte panelen op de schouders en armen. Doordat deze wijd gedragen konden worden, was deze zowel geschikt voor dames als heren. De nieuwe collectie, genaamd 'Jeux de Mots', is een vervolg op de sweatercollectie, maar ditmaal uitgebreid met bomberjacks en stoere petjes. De hoofdkleuren zijn wederom grijs en zwart met metallic accenten.
Al
Wauman en Murillo houden het buitenland in de toekomst nauwlettend in de gaten. Ze zijn op zoek naar plaatsen met een groot publiek voor nachtleven en mode. Voorbeelden zijn: Berlijn, Japan, Istanboel en Parijs. “Maar de Belgische consument is en blijft onze prioriteit. We vinden onze inspiratie in de straten van Antwerpen, hier hebben we onze ziel verloren, dus lijkt het me ook vanzelfsprekend om dit te behouden.”