• Home
  • V1
  • Leads
  • Nike wil af van Umbro en Cole Haan

Nike wil af van Umbro en Cole Haan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Voor een bedrag van 285 miljoen pond kocht sportmerk Nike in 2008 het Amerikaanse voetballabel Umbro. Nu wil Nike weer af van het merk. Het leek nooit een gelukkig huwelijk te zijn geworden. Ook zet Nike het Amerikaanse lifestyle

merk Cole Haan, dat sinds 1988 bij de groep hoort, in de etalage.

Over

een jaar, aan het einde van boekjaar 2012-2013, wil Nike de overnames hebben afgerond. Het verkoopproces voor Umbro en Cole Haan zal dan ook gelijk starten. Kosten moeten zo worden teruggebracht.

CEO Mark Parker licht de beslissing toe. Volgens hem is het beter dat Nike alleen gaat focussen op merken die de beste kansen hebben voor groei. Naast het Nike merk zelf, ziet het concern vooral potentie in Jordan, Converse en Hurley. Parker spreekt van 'een groot potentieel', en 'een mooie aanvulling op het belangrijkste merk'.

Cole Haan hoort al zo'n 24 jaar bij Nike. Het merk, met 190 winkels wereldwijd, richt zich vooral op lederen tassen en schoenen.

Nike kocht Umbro begin 2008 voor 285 miljoen pond, vlak nadat Nike zich van de merken Starter en Bauer Hockey had ontdaan. Met Umbro wilde het sportmodeconcern voor de aanwezigheid in de Europese voetbalmarkt vergroten. Umbro is als leverancier van het Britse voetbalteam, vooral gericht op de Britse markt. Ook de kersverse landskampioen Manchester City speelt in Umbro tenues. Tot het einde van het volgende seizoen althans, dan zal Nike het stokje overnemen.

In maart dit jaar werd bekend dat vooral het merk Nike zelf goed scoort. In het derde kwartaal van het boekjaar 2011-2012 steg de omzet van het merk in alle regio's.De omzet voor het derde kwartaal kwam in totaal uit op 5,85 miljard dollar. Een stijging van 15 procent ten opzichte van vorig jaar, toen was de omzet 5,08 miljard. CEO Parker was toen vooral optimistisch. "We zitten in een geweldig seizoen, met grote sportevenementen en we hebben nog diverse innovaties in de pijplijn die onze groei op lange termijn zal voeden.”

Foto: Umbro

Cole Haan
Nike
Umbro