• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe vondsten op 31e Modefabriek

Nieuwe vondsten op 31e Modefabriek

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De 31e editie van modevakbeurs Modefabriek viel op door het grote aantal nieuwe namen. In alle afdelingen, van de denimsectie Industry tot Refined+ met designerlabels uit het hoogste segment, waren voor retailers interessante

ontdekkingen te doen. Ook opvallend: de hoge kwaliteit van die nieuwe namen. Het gros is de start-up fase reeds ontgroeid, waardoor zij voor retailers minder risicovol zijn. Of zoals een van hen het formuleerde: "We zijn begonnen, hebben fouten gemaakt en weten nu hoe het werkt in de modebranche."

Modevakbeurs Modefabriek is in eigen land inmiddels een begrip, maar kan voor buitenlandse bezoekers nog voor verrassingen zorgen. "Ik was nog nooit geweest en dacht dat het een vrij kleine beurs was," zegt Daniela von Ciesewski die het Duitse Iheart vertegenwoordigt. "Ik wist niet wat ik zag toen ik aankwam, het is enorm!" Ook heeft Von Ciesewski de eerste ochtend al een aantal potentiële klanten ontmoet. "Omdat we nog niet zoveel mensen kennen in Nederland, kon ik vooraf nauwelijks uitnodigingen versturen. Alles wat nu binnenkomt is winst." Dameslabel Iheart, met een stand in de Appearance-sectie, staat hier met tien verkooppunten nog in de kinderschoenen, maar in thuisland Duitsland heeft het merk meer dan 250 groothandelsklanten en een eigen brandstore in Düsseldorf.

Herenmodemerk 'The Good People' van Ivo van Deyzen is eveneens zo'n nieuwkomer op de beurs maar niet op de markt. "Ik ben vijf jaar geleden begonnen met een collectie overhemden. Nu zijn er in Nederland negentig verkooppunten en is er een totaalcollectie met knitwear, broeken en jassen." Reden dat hij dit seizoen met zijn merk op de Modefabriek staat: "Het is een goede manier om je te presenteren en zo kunnen we laten zien hoe de collectie is doorontwikkeld. Ik heb het gevoel dat we er nu echt klaar voor zijn." Bovendien is er ruimte voor uitbreiding. "Ik wil in Nederland naar honderd klanten en in België naar 25."

I

n de Refined+ sectie was deze editie voor het eerst onder de noemer 'Dutch Touch Coming Home' een aparte gang ingericht met tien brands die zijn aangesloten bij de Dutch Fashion Foundation. Hier presenteerden Ado Les Scents, Antoine Peters, Corné Gabriëls, Jupe, Sjaak Hullekes, Sober, Sophie#1234567+, Treasures Design, Van Markoviec en Died hun collecties. "Met Dutch Touch hebben wij ons de afgelopen jaren vooral op het buitenland gericht," zei DFF-directeur Angelique Westerhof daarover, "maar zonder de Modefabriek zouden wij nu niet terug in Nederland kunnen landen." Saskia Kruis van het prille designerlabel Sophie#1234567 wil naar circa twintig verkooppunten in Nederland en heeft zondagochtend al een ketenwinkelier gespoken die interesse toont. Een goede start voor een hoogsegmentslabel dat net de tweede collectie heeft gepresenteerd.

Voor Astrid de Groot die met haar regenjassenmerk HappyRainyDays in de Authentic-sectie staat is haar eerste deelname aan de Modefabriek om 11.00 's ochtends al een succes. "Ik heb nu al vier nieuwe klanten. Toen wij met de groothandel begonnen werd het merk vooral door sport en fietszaken ingekocht, maar inmiddels komen daar steeds meer damesmodezaken bij," zegt de eigenaresse van het jassenlabel dat in Nederland zo'n honderd verkooppunten telt.

Ook Remco van de Velden van het Nederlandse label Ontour is happy met zijn deelname en plekje in de Industry-sectie van de beurs. "Wij zijn nu anderhalf jaar serieus met ons label bezig en hebben zo'n 45 winkels in Nederland en honderd in het buitenland. Toch kennen veel mensen in eigen land Ontour nog niet, daarom is dit een goed moment om ons op de Modefabriek te laten zien. Waar we zijn begonnen in sneakerwinkels wordt het nu ook door jeanswinkels opgepakt. De reacties zijn heel goed."



Klik hier voor foto's van de Modefabriek.

Modefabriek