• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuwe CEO CNMI 'Verder kijken dan de eigen achtertuin'

Nieuwe CEO CNMI 'Verder kijken dan de eigen achtertuin'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Ze werkt er sinds een maand, vanaf begin januari 2014, maar heeft heldere en vastomlijnde ideeën over wat er moet gebeuren. Ze stond vijf jaar aan het hoofd van reclamebureau JWT Italia en houdt zich al meer dan twintig jaar bezig met communicatie. Jane Reeve, de kersverse CEO van de

Italiaanse fashion week organisatie Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI), kort blond haar, open glimlach en direct, lijkt de aangewezen persoon om de Milanese en Italiaanse mode nieuw leven in te blazen.

Afgelopen mei - tijdens een persconferentie in het hoofdkantoor van CNMI - zei Patrizio Bertelli (vicepresident van CNMI) dat wie op de officiële dagen van de Camera Nazionale della Moda Italiana wil showen, lid moet zijn. Bent u het daar mee eens?
Reeve: Nee,

ik denk dat men ook ruimte moet geven aan anderen, aan de jongere merken, bijvoorbeeld.

Waarom zegt u dat?
Alles wat ik doe moet een referentiekader hebben, de business. Ik denk dat ze mij hebben gekozen, omdat ik een manager ben en niet afkomstig uit de modewereld en omdat ik een internationale en buitenlandse visie heb en gewend ben om in termen van verkoop en winst te denken. We moeten verder kijken dan onze eigen achtertuin. We moeten leren zien wat we in internationale context willen zijn.

Hoe wilt u dat doen?
We werken aan een digitaal platform waar onze partners een reeks diensten wordt aangeboden, zoals informatie over investeren in het buitenland, waarmee contact wordt gelegd met banken voor het verkrijgen van financiële steun. Bovendien zal ik jonge ontwerpers steunen en in contact brengen met inkopers. Ik denk ook aan de noodzaak om gegevens en onderzoeken te publiceren voor middelgrote en kleine modebedrijven. Het platform zal binnenkort gereed zijn, over enkele maanden.

Men heeft het al jaren over extra aandacht voor jonge ontwerpers. Ook u vindt dat deze creatieve bron moet worden aangeboord. Hoe wilt u dat doen? Denkt u niet dat het in hun nadeel werkt om altijd op de laatste dag van Milano Moda Donna te showen?
Ik denk dat we ze vooral helpen door hun collecties aan inkopers te tonen, verder kunnen ze profiteren van onze service in de vorm van informatie en hulp bij het zaken doen. Ik denk dat de winnaars van Next Generation in het vervolg aan het begin of halverwege de week zullen showen. Ik ben net begonnen en het programma van de modeweek van februari staat al vast, maar vanaf de volgende modeweek zullen er dingen gaan veranderen. Ook al zullen, om de waarheid te zeggen, Armani en DSQuared2 op de laatste dag van fashion week Milano Moda Donna (19 tot 24 februari) ook aanwezig zijn.

Armani heeft besloten om lid te worden van CNMI. En er worden nieuwe namen genoemd... Dolce&Gabbana bijvoorbeeld?
Voor zover ik weet niet. Ik zet me liever voor onze huidige leden in. Als zij tevreden zijn en daadwerkelijk voordeel ondervinden, zullen er ook andere aanvragen komen.

En de modebeurzen, wat zijn uw plannen?
Vandaag ontmoet ik Raffaello Napoleone (directeur van Pitti Immagine, red.). Wij spreken dezelfde taal, dat wil zeggen we werken beide vanuit zakelijk oogpunt. We beleggen een aantal bijeenkomsten met het vooruitzicht op een herenmodeweek die begint in Florence met modevakbeurs Pitti Uomo en zich vervolgens verplaatst naar de Milaan fashion week. We willen samen een enkel product maken.

Dus eendracht maakt macht, ook om te kunnen concurreren met Londen, Parijs en New York?
Dat ook, maar vanuit dit gezichtspunt bewegen we ons op meerdere fronten. Uit het onderzoek van Altagamma kwam bijvoorbeeld naar voren dat Milaan voor de luxe consument in vergelijking met andere hoofdsteden zijn aantrekkingskracht als middelpunt aan het verliezen is. De stad moet dus revanche nemen met diensten, zoals bars en restaurants die de hele dag, ook 's zondags, geopend zijn. Ik ga naar de modeweken van New York en Londen. Ik wil van dichtbij zien welke interactie er is tussen mode en plaatselijke instituten.. Een ander aspect waar we ons mee bezighouden is de open en voortdurende dialoog met inkopers en de pers.

Denkt u ook aan communicatie via de sociale netwerken? Zeker, hetgeen tot nu toe is gedaan, was goed om te laten zien dat we er waren, maar het kan en zal nog veel beter worden. Mode leeft 365 dagen per jaar en niet alleen tijdens de fashion week.

Foto: Jane Reeve
Tekst: Isabella Naef
Camera Nazionale Della Moda Italiana
CNMI
FASHION WEEK MILAN
Jane Reeve