Voor het eerst zijn op de Franse modebeurs Prêt-à-Porter Paris (PAPP) soms meerdere labels in één stand te vinden. De organisatie heeft deze mogelijkheid in het leven geroepen voor startende labels (met een kleiner budget). Ook opvallend: deverdere groei van het segment met duurzame labels So Ethic, het niveau van de The Box en Atmosphere’s – de segmenten waar nieuw talent voor wordt geselecteerd door creatief directeur Muriel Piaser– en de afname van het aantal Nederlandse exposanten van zestien naar acht.
Onder het nieuwe talent op The Box – de sector met modeaccessoires in het hoogsegment - drie van de acht Nederlandse namen: 7 Pers by Nio, Pieter Ary en Artessorio. De eerste twee exposeren samen in één stand: 7 Pers by Nio met handgemaakte sieraden van natuurlijke materialen als lava-steen en Pieter Ary met leren damestassen. “Er is veel aandacht voor beiden labels en 7 Pers heeft op de eerste dag al een order geschreven,” vertelt Anja Adolfs, eigenaar van Nio Lifestyle, agent van 7 Pers en tevens mede-ontwerper van het label. Het gaat om een nieuwe klant uit Londen. Leuk om te weten is dat voor 7 Pers by Nio geen plek meer was op de Modefabriek, maar dat het label na het indienen van één foto werd geselecteerd voor The Box. Artessorio was eigenlijk te goedkoop voor The Box: de duurste tas heeft een retailprijs van 250 euro. Het product gaf de doorslag voor PAPP: ontwerpster Patray Lui maakt namelijk gebruik van bijzondere technieken. Zo wordt een print in het leer gemaakt met een laser. Lui liet de tweede dag weten nog geen orders te hebben geschreven.
Het Belgische label Believes, met bohemian tassen, was ook te vinden op The Box. Ontwerpster Brigit Verbeek laat, ondanks niet geheel tevreden te zijn met de plek, weten dat een nieuwe klant uit Tokio en een Spaanse agent zich op de eerste dag hebben gemeld. “Spanje is voor ons een goede markt. De verkoop van Believes gaat op Ibiza bijvoorbeeld als een trein en de agent heeft klanten op de Canarische eilanden.” Verbeek startte in 2010 haar eigen label, samen met haar man, en exposeerde een keer eerder op de Modefabriek. Momenteel heeft Believes verkooppunten in Spanje,
Duitsland en Nederland. “We timmeren in België nog aan de weg.”
Secret By maakt deze editie voor de tweede keer deel uit van PAPP. De voorheen zelfstandige lederwarenbeurs werd in september aangekocht door PAPP. “Het is op de tweede dag nog niet met zekerheid te zeggen, maar ik merk dat het beter gaat dan de vorige editie”, zegt lederwarenmerk Louis C Carl. Secret By bevindt zich op dezelfde verdieping als het meest druk bezochte Go Magic, de sector met mode in het middensegment.
Prêt-à-Porter Paris vindt nog plaats tot en met 25 januari.