• Home
  • V1
  • Leads
  • Nieuw e-commerce concept curated shopping groeit

Nieuw e-commerce concept curated shopping groeit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Emotie en beleving, daarmee wonnen fysieke winkels het tot noch toe mee van webshops, maar dankzij een nieuw e-commerce model kunnen webwinkels ook experience toevoegen. Het nieuwe concept, door Emerce omgedoopt tot curated shopping,

draait om persoonlijk stijl- en kledingadvies door stylisten of curators aan leden. Een van de eerste curated shopping webshops is Stylist Pick, die aan de hand van stijlvoorkeuren een persoonlijke collectie voor consumenten samenstelt. Nieuwe webshoppers worden vooraf met behulp van een vragenlijst ondervraagd over hun stijliconen, de ideale schoenen en hun favoriete catwalklooks. Daar rolt een bepaald type vrouw uit, zoals het Fashion Forward-meisje of Classic Elegant-vrouw. Vervolgens gaan de stylisten die gespecialiseerd zijn in die stijl aan de slag om de ideale collectie voor de online shopper samen te stellen.

Naast

het Amerikaanse Stylist Pick zijn er inmiddels meerdere curated shoppingsites gelanceerd, zoals het Amerikaanse Shoedazzle en het Duitse ChicChickClub, Modemeister en Modomoto. Hoewel het persoonlijk stijladvies van Stylist Pick en Shoedazzle vrijblijvend is, werken Modomoto en Modemeister als een abonnementservice. Op basis van een enquête stellen stylisten een aantal keer per jaar een doos met merkkleding samen die naar leden wordt verstuurd. De selectie dient puur als een suggestie: consumenten zijn niet verplicht om de kleding ook te kopen en kunnen het gratis retourneren.

In Nederland is er sinds kort ook een vergelijkbaar platform: Curated.nl. Leden kunnen zich aansluiten bij verschillende curators die elk kwartaal voor 25 euro een bijzonder item voor hen uitkiezen en opsturen. De producten worden onafhankelijk door de curators geselecteerd, waarna Curated contact opneemt met de producent voor een bestelling. Hoeveel mensen zich inmiddels voor de abonnementenservice hebben aangemeld, wil Curated.nl niet bekend maken, maar wel dat het aantal ‘boven verwachting’ is.

Oprichter Rocco Stallvord, zelf dol op ‘rare dingen via de post krijgen’, denk dat curated shopping zo goed aanslaat, omdat consumenten graag verrast worden. ”Zodra je je hebt aangesloten bij een curator denk je: ‘wat ga ik krijgen?’ Dat verassingsaspect maakt het interessant. Maar het is ook een manier om jezelf te verwennen en een nieuwsgierigheid naar bijzondere dingen. Ook draait het om interesse in de persoon waar je bij aangesloten bent en vertrouwen dat hij of zij iets bijzonders voor je uitzoekt,” aldus Stallvord

Volgens Stallvord is curated shopping een nieuwe vorm van e-commerce. ”Ik denk dat het een nieuw segment is dat naast webshops gaat bestaan. We staan nog aan het begin, maar ik verwacht dat het al snel een vlucht gaat nemen. Je ziet het nu al op allerlei verschillende gebieden ontstaan, zoals magazines.” Sanoma Media, uitgever van consumentenbladen als Grazia, Beau Monde en Cosmopolitan, heeft namelijk onlangs Styletoyou.nl gelanceerd: een website waarbij bezoekers advies krijgen op basis van lichaamstype. Aan de hand van een kledingtool kan de website vrouwen op maat gesneden advies geven over kleding die de lezeres gezien heeft in tijdschriften van de uitgeverij. Om de kleding te bestellen, worden bezoekers doorgelinkt naar de websites van verkopende retailers, waaronder Wehkamp, de Bijenkorf en Zalando.

curated
Curated Shopping
ShoeDazzle
stylist pick