Net-a-porter breidt uit naar China
bezig met laden...
Net
“De Aziatische markt is een van onze core markten,” aldus Mark Sebba, CEO van Net-a-porter, over de overname. “Zoals veel andere bedrijven in de luxesector zijn wij de afgelopen jaren enorm gegroeid. De opening van een derde distributiecentrum biedt ons de kans om ons doel – het verstrekken van de beste mode aan onze klanten – ook in Azië waar te maken.”
Shouke-oprichters Paul Teague, Adrienne Ma en Richard Chen blijven aan bij de nieuwe eigenaar om de Aziatische activiteiten van Net-a-porter te gaan leiden. Teague wordt directeur van Net-a-porter Azië, Ma gaat zich bezig houden met merchandising, marketing en inkoop en Chen zal zich gaan richten op de Chinese activiteiten van de webshop.
De uitbreiding van Net-a-porter in China komt op een perfect moment. Net als modehuizen als Prada, Louis Vuitton en Burberry zoekt het modebedrijf haar geluk in het Aziatische land, waar de honger onder consumenten naar designerkleding groot is en er steeds meer rijke Chinezen bijkomen die het kunnen betalen. Volgens de financiële dienstverlener Bloomberg steeg de waarde van de Chinese luxemarkt het afgelopen jaar met 20 procent naar 33,7 miljard dollar (25,1 miljard euro). Verwacht wordt dat dat cijfer dit jaar zal toenemen met 29,5 procent.
Net-a-porter is in 2001 opgericht door Natalie Massenet als de eerste online shop voor designermerken. In 2009 kwam daar discount webshop TheOutnet bij. Sinds 2010 maken de webshops onderdeel uit van de Zwiterse Richemont Group. In datzelfde jaar nam het bedrijf de merkenrechten en klantenbestanden van e-tailer Koodos.com over voor TheOutnet. Onder de vleugels van het luxegoederenconcern werd in 2011 de mannenversie van Net-a-porter gelanceerd: Mr. Porter. Maandelijks bezoeken 2,5 miljoen vrouwen de webshop van Net-a-porter en over 2010 behaalde het bedrijf een omzet van 6,89 miljard euro, een stijging van 33 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Foto: Net-a-porter magazine