Nederlandse winkelclub ShopVIP in Belgische handen

De Nederlandse besloten winkelclub op internet, ShopVIP.com, is overgenomen door het Belgische bedrijf Cameleon, dat in België onder andere de shopping community Snapstore.be beheert. Het gaat om een aandelenruil tussen

de twee modeondernemingen. Bram Jan Streefland, oprichter van ShopVIP licht de samenwerking toe aan FashionUnited.

HetNederlandse winkelclub ShopVIP in Belgische handen was toeval dat de shopping community ShopVIP in aanraking kwam met het Belgische bedrijf Cameleon. “Een van onze leveranciers vertelde over het bedrijf. Bij de eerste ontmoeting was er gelijk een klik. Het zijn heel plezierige mensen om mee samen te werken. Echte ondernemers met passie voor het vak, niet slechts financierders,” vertelt Bram Jan Streefland.

Drie jaar geleden richtten Bram Jan Streefland en Gavin Dresselhuis in Nederland de besloten shopping community ShopVIP op. Meer dan 500.000 leden ontvangen elke ochtend rond de klok van negen uur een nieuwsbrief waarin a-merken met kortingen van 30 tot 70 procent worden aangeprezen. De club is besloten, exclusief. Alleen wie het geluk heeft iemand te kennen die lid is, kan binnen komen in de wereld met extreme koopjes. Vorig jaar wist de community een omzet van 3,75 miljoen euro te realiseren. 150.000 artikelen van 150 partnermerken werden verkocht via de website. Sinds oktober vorig jaar, is ShopVIP ook actief op de Belgische markt.

Snapstore is het Belgische equivalent van ShopVIP, en valt onder het moederbedrijf Cameleon. Ook houdt Cameleon, dat dit jaar een omzet van 45 miljoen euro verwacht, zich bezig met offline privé-verkoop. Zo heeft het bedrijf in totaal zo’n 12.000 vierkante meter aan winkelruimte en outletcentra in Woluwe, Elsene en Genval. In verband met de Belgische regelgeving rond uitverkoop, zijn de winkels alleen toegankelijk voor leden met een pasje. Cameleon telt meer dan 900.000 leden in Benelux.

Volgens Streefland, een enorm voorstander van webwinkelen, is het een groot voordeel dat Cameleon zoveel ervaring heeft in fysieke winkels. Zei hij begin dit jaar nog tegen FashionUnited dat hij geen brood ziet in bakstenen, nu lijkt hij van zijn geloof te zijn afgevallen. “Ja, inderdaad,” lacht hij. “Ik moet toegeven dat ik ongelijk had. Ik ben helemaal bijgedraaid sinds we met Cameleon hebben gesproken. Er zijn veel economische voordelen aan fysieke winkels. Modemerken hechten waarde aan de winkel- en merkbeleving. Consumenten willen producten voelen. Ik geloof enorm in de combinatie van on- en offline.”

ShopVIP en Snapstore vallen vanaf nu dan wel onder de vleugels van Cameleon, de labels blijven allebei bestaan. Streefland en Dresselhuis gaan zich voornamelijk richten op de Nederlandse markt. Streefland: “ShopVIP heeft een goede naamsbekendheid in Nederland. Het is zonde om dat weg te gooien.” De leden van de winkelclubs zullen vrijwel niets merken van de veranderingen, behalve dat ze waarschijnlijk meer keuze uit verschillende merken krijgen. Voor modemerken verbetert de situatie volgens Streefland, omdat de leveranciers één aanspreekpunt hebben, namelijk Cameleon. “Merken kunnen dan zelf beslissen of ze hun producten willen verkopen via ShopVIP, Snapstore of via de fysieke winkels van Cameleon.”

Gezamenlijk hopen de shoppingcommunities sterk te staan. Bijvoorbeeld tegen de in 2001 opgerichte Franse website Vente-Privée.com. De online winkelclub is wereldwijd vermoedelijk de grootste shopping community op het web, met een jaaromzet rond de 600 miljoen euro, en het bedrijf verwacht dit najaar zijn intrede te doen op de Nederlandse markt. Streefland: “De nummer één positie in de markt houden, dat is waar we de komende tijd hard aan gaan werken.”

Op korte termijn willen Cameleon en ShopVIP hun samenwerking concreet vorm gaan geven. Over precieze plannen wil Streefland nog niet te veel prijsgeven. Als oprichter van een afgeschermde en exclusieve website, houdt hij kennelijk wel van een beetje mysterie. Wat hij wel verklapt: “De focus komt eerst op de merken te liggen. Natuurlijk is de marketing ook van belang, en het vergroten van het ledenaantal. Maar de juiste collecties kunnen aanbieden, heeft onze prioriteit.”

Yasmine Esser

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN