Neckermann breidt assortiment uit door samenwerkingen
bezig met laden...
Miss
De deal van Neckermann en de modeketen Miss Etam en Promiss doet denken aan de koers van concurrent Wehkamp.nl. De Zwolse webwinkel begon in 2009 met strategische samenwerkingen en heeft inmiddels onder meer Miss Etam, C&A, Scapino, Nelson Schoenen, Monique Collignon, Hunkemöller, Mango en Sacha in het assortiment.
In Wehkamps jaarrapport van 2011 kwam naar voren dat deze samenwerkingen de drijvende kracht zijn achter de omzetgroei van 12 procent naar 548 miljoen euro. CEO Paul Nijhof ziet strategische samenwerkingen als een essentieel onderdeel van de groeistrategie. Volgens de topman wordt door samenwerkingen beter ingespeeld op de behoefte van de consument om zowel online als offline te shoppen. Bovendien helpen de samenwerkingen Wehkamp om uit te groeien tot A-locatie op het web.
Het Duitse Neckermann.de kwam eerder dit jaar in financiële problemen. Volgens een woordvoerster van het internetbedrijf, staat de Beneluxafdeling met vijfhonderd werknemers – Neckermann.com - hier los van en verkeert de divisie niet in gevaar. Neckermann.com was enkel afhankelijk van Neckermann.de voor de productie van de eigen modemerken en de productie van de printcatalogi. Het modeassortiment gaat Neckermann.com nu zelf opbouwen. De eerdere investeringen in printcatalogi worden vrijgemaakt en gedeeltelijk in nieuwe media en online marketingkanalen geïnvesteerd. Kurt Staelens, CEO van de Benelux-afdeling, zal de komende weken vervolgstappen bepalen.
Sinds de bekendmaking dat het Duitse bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd en op het randje van faillissement staat, is het aantal bestellingen drastisch teruggelopen. In juli daalde het aantal bestellingen 66 procent, momenteel ligt het aantal orders 13 procent lager dan afgelopen voorjaar. Als er dan geen nieuwe geldschieter is gevonden, valt definitief het doek voor Neckermann en de 2400 werknemers die de Duitse divisie van het bedrijf telt.