Nationa(a)l pop-up store promoot Belgisch modetalent
bezig met laden...
Nationa(a)l helpt jonge ontwerpers te concurreren met grote ketens
Nationa(a)l is een platform voor Belgische talenten uit verschillende creatieve disciplines. In de pop-up store krijgen zij de kans hun creaties te tonen en te verkopen aan een groot publiek. Na in 2012 voor het eerst in Brussel te zijn georganiseerd, stond de pop-up store vorig jaar in China, om dit jaar van 9 tot en met 25 mei weer terug te keren naar Brussel. Naast mode, is er ook kunst te zien, net al tekst, muziek, film, design en dans.
“Nation(a)l laat mensen kennismaken met jonge ontwerpers, maar een commercieel initiatief als dit is ook erg nuttig nu het steeds moeilijker wordt om een modebedrijf op te starten,” vertelt Tim Van Steenbergen, een van de drie modeambassadeurs. “In mijn tijd was de economie beter, de pool van ontwerpers was kleiner en er was minder concurrentie van ketens als Zara.” Toch ziet hij wel een toekomst voor de huidige generatie starters, want tegenover de grote massa die snel verveeld is en steeds iets nieuws wil, staat inmiddels een, nu nog kleine, groep mensen die slow fashion interessant vindt en zich afvraagt 'wat wil ik kopen?' “Deze mensen kopen niet om het kopen en willen dat kleding langer meegaat en ethisch verantwoord is. Het is een evolutie die bezig is, mensen denken er over na.”
Steenbergen heeft dan ook jonge ontwerpers uitgekozen die aan de slow fashion vraag voldoen. “Ik heb talenten uit verschillende disciplines geselecteerd, die allemaal werken zoals ik: in een klein atelier met nadruk op vorm, techniek en ambacht. Het imago van hun label vind ik niet belangrijk, liefde voor het vak wel.”
Talenten zien Nationa(a)l als kans om zich te presenteren aan publiek
Izumi Hongo is een van de ontwerpers die is geselecteerd voor de pop-up store. De Japanse studeerde in 2010 af aan de modeacademie in Antwerpen en heeft een eigen flagship store in deze stad. Het bedrijf bestaat uit haarzelf en partner Thomas Verdeyen, die helpt met de zakelijke kant, en zo nu en dan stagiairs. “We zijn ondertussen toch al vier jaar bezig, dus echt starters kun je ons volgens mij niet noemen. Toch voelt het wel alsof we starters zijn, omdat we nog steeds in een gevecht zijn om te blijven bestaan en te groeien,” aldus Verdeyen. “Daarom zijn projecten waarbij jonge ontwerpers naar een groot publiek worden gebracht nuttig, zeker als er een verkoopaspect aan wordt gekoppeld. Net als bijvoorbeeld de intensieve begeleidingstrajecten voor starters, zoals 'Bridging the Gap' door Flanders Fashion Institute.” Verdeyen zegt nog niet te weten wat ze van Nationa(a)l kunnen verwachten. In het verleden heeft het zakenduo, dat ook buiten het werk om een koppel vormt, meegedaan aan soortgelijke projecten die niet altijd een even groot succes waren. “Ik denk wel dat Nationa(a)l de reputatie meeheeft, dus wat dat betreft heb ik goede verwachtingen.”
Modeontwerpster Jessie Lecomte neemt graag deel aan het evenement. “Ik heb nog niet alle details gekregen, maar vind het hoe dan ook interessant om mijn label aan een nieuw publiek te tonen. Mijn kleding hangt natuurlijk nog niet in elke Belgische stad, dus op deze manier kunnen mensen zonder zich geforceerd te voelen naar mijn ontwerpen komen kijken.” Daarnaast zorgt een project als Nationa(a)l voor de nodige persaandacht en is het een mogelijkheid om in contact te komen met andere ontwerpers en mensen in de modebusiness, aldus Lecomte.
De 2014 editie van Nationa(a)l zal plaatsvinden in de voormalige fabrieken van Solvay, in totaal is er 1500 vierkante meter vloer beschikbaar. In de twee weken dat de pop-up store open is, worden er ook filmvoorstellingen, modeshows, innovatielabs, concerten, multidisciplinaire performances en ontmoetingen met kunstenaars georganiseerd.
Foto's: Jessie Lecomte en Van Hongo