Nathalie Vleeschouwer wil ook in Nederland op de kaart
bezig met laden...
Nathalie Vleeschouwer breidt uit naar Nederland
“De
Vleeschouwer vertelt dat haar label naar Duitsland uitbreiden lastiger was dan van tevoren verwacht: “Duitsland leek een ideaal land mijn label te verkopen, mede door de grote markt en goede economie, maar ik denk dat onze collectie te weinig commercieel is. De klik met de Duitse vrouw ontbreekt. Maar misschien hadden we niet de juiste agent, of zijn niet de juiste verkooppunten benaderd.” De ontwerpster heeft voorlopig geen plannen om het in nog andere landen te proberen. “Ik kan met mijn labels niet meteen tien landen betreden, dus het moet stap voor stap.”
Webshop Fragile is nog geen groot succes
Fragile, haar label voor zwangersschapsmode, begon Vleeschouwer ruim twintig jaar geleden. Haar andere collectie voegde ze daar drie jaar geleden aan toe. “In 2010 won ik Womed, de Belgische award voor zelfstandig ondernemende vrouw van het jaar. Ik heb dat jaar veel mensen ontmoet en merkte dat ik veel fans had.” Ondanks dat de kleding van Fragile is ontworpen om ook na de zwangerschap te dragen, was de drempel voor veel vrouwen te hoog om dat ook daadwerkelijk te doen. “Mijn klanten vroegen me waarom ik geen standaard collectie maakte. Ik merkte dat er toch een soort van taboe hing over het dragen van zwangerschapsmode onder niet-zwangere vrouwen,” legt de ontwerpster uit en voegt daar lachend aan toe: “Na twintig jaar was het ook wel fijn om een nieuwe uitdaging te hebben.”
Het ene label starten en tegelijkertijd het andere draaiende houden mag dan veel werk zijn, het heeft ook voordelen. “Iemand zei mij verbaasd te zijn over het succes van mijn label Nathalie Vleeschouwer, dat plotseling uit de lucht leek te vallen, maar ik heb natuurlijk veel ervaring in de modebranche.” De ontwerpster vertelt bijvoorbeeld dat ze voor haar nieuwe label gebruik maakt van de leveranciers die ze al kende door Fragile. Ook andere, eerder opgedane kennis van mode kwam was handig bij het opstarten van haar tweede label. “Zwangerschapskleding moet een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben, omdat vrouwen het maar korte tijd willen dragen. Ik heb diezelfde prijs-kwaliteitverhouding meegenomen in mijn nieuwe collectie.”
De nieuwe webshop van Fragile loopt nog niet optimaal, toch heeft hij wel degelijk nut, zegt de ontwerpster. “Onze klanten gebruiken de webshop voornamelijk om zich te laten informeren over de prijs, en wat er te koop is. Zeker wat betreft zwangerschapsmode krijgen vrouwen graag persoonlijk advies. Ze gaan liever naar de winkel om de juiste maat uit te zoeken. Tegelijkertijd staat de webshop alvast klaar voor als het beter gaat lopen,” besluit een optimiitsche Vleeschouwer.
Ingrid Reinds