• Home
  • V1
  • Leads
  • Mulberry presteert onder de maat in 2012

Mulberry presteert onder de maat in 2012

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Aandelen van Mulberry daalden 22 procent nadat het Britse luxebedrijf een lager dan verwachtte jaaromzet en winst rapporteerde voor 2012 . De operationele winst steeg met 54 procent naar 35 miljoen pond (43 miljoen euro). De brutowinst

steeg met 54 procent naar 36 miljoen pond, iets minder dan de 37 miljoen pond die men aanvankelijk had verwacht. De jaaromzet nam met 38 procent toe naar 168,5 miljoen pond (208 miljoen pond), terwijl analisten een omzet van 175 miljoen pond hadden voorspeld.

Volgens
retail analyst Nick Bubb is het resultaat van 2012 overschaduwd door een 'fantastisch' 2011. "De vooruitzichten die dit resultaat vergezelden waren verbazingwekkend terughoudend."

Mulberry voorzitter Godfrey Davis: "Terwijl het huidige economische klimaat de handel op korte termijn in sommige markten kan belemmeren, hebben we vertrouwen in de de toekomst van Mulberry op lange termijn. We blijven ons concentreren op de ontwikkeling van ons bedrijf in het buitenland, de opening van nieuwe winkels en de ontwikkeling van het fundament voor lange termijn groei."

De jaaromzet in het buitenland - 39 procent van Mulberry's totaal omzet - bedroeg 65,2 miljoen pond (80,4 miljoen euro), een stijging van 61 procent. Het bedrijf opende in 2012 14 winkels in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Azië. Het Verenigd Koninkrijk blijft de belangrijkste markt voor het merk. "In het buitenland zijn het vooral de nieuwe markten zoals China, India, Afrika en Brazilië waar vraag naar Mulberry sterk toeneemt," aldus Jaana Jätyri, voorzitter van modetrend voorspeller Trendstop.com.

Philip Dorgan, retailanalist bij Panmure, noemt het resultaat van het afgelopen jaar 'een kleine misser' maar denkt dat Mulberry een grote toekomst tegemoet gaat, vooral in het buitenland. "De behoefte aan Mulberry producten lijkt niet af te nemen. Het management geeft hier gehoor aan door de productie op te schroeven en meer winkels te openen."

Foto: Mulberry herfst/winter 2012
Mulberry