ModeUnie: omzet modedetailhandel steeg 4,6 procent
bezig met laden...
He
Tussen januari en september 2011 steeg de omzet in de modedetailhandel met 4,6 procent. Volgens de ModeUnie kwam dat voornamelijk omdat de prijzen van kleding niet zo veel stegen in vergelijking met de Belgische inflatie. In de textieldetailhandel stagneerde de omzet tussen januari en september 2011. Hier werd een plus van 0,9 procent gerapporteerd.
Merkwinkels boekten het meeste groei, van 15,7 procent tussen januari en september 2011. Zelfstandig modeondernemers zagen hun omzet met 4,8 procent stijgen. Volgens de ModeUnie gingen deze stijgingen wel ten koste van de verkoop in warenhuizen; hier daalde de omzet met 2,2 procent.
Prijzen van kleding stegen nauwelijks |
Voor 2012 verwacht de ModeUnie dat consumenten hun hand nog altijd op de knip houden. Consumenten zijn voorzichtiger geworden door economische onzekerheid en overheidsbezuinigingen. Dat melde ook Comeos, de federatie van distributeurs: de helft van de Belgen zou vrezen voor afname van de koopkracht. Comeos stelt vast dat de uitverkoop als oplossing gezien wordt voor de crisis, en dat steeds meer Belgen hun aankopen tot de sale uitstellen.
België is niet het enige land waar modeondernemers worstelen met hun klandizie. In Nederland verwacht de bank ABN Amro dat de omzet van kledingwinkels in 2012 met 2 procent zal dalen. Wie hoopt op meer omzet zal in ieder geval moeten volhouden tot 2013.