Modestad Parijs laat tanden zien

Ondanks een verontrustende economische situatie blijft de positie van dames prêt-à-porter in Frankrijk solide (-2 procent in 2011). Ten overstaan van een veranderende markt houdt de modeweek stand: de nieuwe lichting ontwerpers toont hun talent en

de grote modehuizen verrassen door hun vermogen om de lat alsmaar hoger te leggen. Dat blijkt uit de geslaagde collecties van Dries Van Noten, Haider Ackermann, Balmain, Carven en Balenciaga of de verrassende stijloefeningen met bont – het toonaangevende materiaal voor de komende winter – van Jean Paul Gaultier, Réveillon, Viktor & Rolf, Givenchy. De veelbelovende debuten van Cédric Charlier (de voormalig artistiek directeur van Cacharel), Hexa by Kuho en Allude hebben de officiële kalender nog meer verrijkt.

BillModestad Parijs laat tanden zien Gaytten zet de nieuwe koers van Christian Dior heel kundig voort met zijn vijfde damescollectie. Het resultaat is een collectie met sterke New Look-verwijzingen, maar met een aangenaam en luxe modern tintje. Maar stel dat de ontwerper zijn positie als tijdelijk artistiek directeur zou verlaten… Voorlopig blijft zijn rol in het modehuis aan de Avenue Montaigne onzeker: "Je moet niets overhaast doen. Wij geven nergens commentaar op. Geruchten doen de ronde, maar dat geeft niet, want het benadeelt ons niet,” zei Sidney Toledano, algemeen directeur van Dior na afloop van de presentatie op de vierde dag van de modeweek.

Terwijl de week van de ontwerpers ten einde liep, deden geruchten de ronde over een vervroegd vertrek van Maxime Simoens bij Léonard, het modehuis dat zijn 54e verjaardag viert. WWD beweert dat, na Marc Jacobs en Raf Simons, de ontwerper uit Calais benaderd werd door Dior.

In Parijs is alles mogelijk. Daarom houden modeprofessionals zo van de lichtstad. Zes redenen waarom Parijs een sterke plaats blijft innemen onder de modehoofdsteden:

1. Zijn ‘gelukbrengende’ catwalks: neem het voorbeeld van Isabel Marant. De verkoop heeft in 2011 ruim 60 miljoen euro bereikt. En het succesverhaal is nog niet afgelopen. Het merk heeft een nieuwe ruimte geopend in Parijs en gaat tot eind 2013 eigen boetieks openen in Hong Kong, Seoul, Tokio en Los Angeles.

2. DeModestad Parijs laat tanden zien winstgevendheid van luxe merken lijkt een droom: In 2011 heeft de verkoop van Christian Dior de drempel van een miljard euro overschreden (+22 procent). "Het gaat de goede kant op bij de positionering van onze producten in de veeleisende hoge marktniche die, in Frankrijk, veel concurrentie kent,” zegt Sidney Toledano tevreden.

3. Een internationaal aanbod: De Parijse modeweek kan rekenen op de aanwezigheid van ontwerpers uit Turkije, China, Japan, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Rusland, Australië. Dit rijke aanbod heeft het imago van Frankrijk weer opgepoetst. Na twee jaar heeft de Franse export weer een positief saldo (+4,6%).

4. De kunst om klanten trouw te laten blijven: Parijs heeft aanzienlijke reserves: het meesterlijke vermogen om een discrete luxe stijl te creëren en de onuitputtelijke schat aan uitingswijzen van het kledingstuk blijven moderedacteurs doen dromen. 5. Een uniek model: de ontwerpers hebben een kenmerkende stijl die niet beïnvloed wordt door marketingdictaten. De Modeweek van Parijs, die minder commercieel is dan Amerikaanse of Italiaanse prêt-à-porter, kenmerkt zich door emotionele en poëtische momenten.

6. Gevoel voor spektakel: Parijs is synoniem aan creatieve durf. De modehuizen weten hoe ze een ongelooflijk evenement kunnen creëren door zowel de mooiste als de vreemdste plekken van de stad te benutten: Mossi Traoré had een modeshow georganiseerd in het crematorium van de begraafplaats Père Lachaise. “Maar waar de modeshow ook gehouden wordt, en of hij in zijn klassieke vorm of digitale vorm is, de show is voor alles ‘iets wat de verkoop stimuleert’,” stelt de voorzitter van de Franse modeontwerpersfederatie, Didier Grumbach.

Van onze correspondent in Parijs

Foto’s: Maxime Simoëns, Isabel Marant en Jean Paul Gaultier.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN