Modeshows op internet
bezig met laden...
Op 2 oktober 2008 om acht uur 's ochtends ging de modeshow van Viktor en Rolf online. Model Shalom Harlow toonde de collectie in een vlot gemonteerde video waarin ook volop werd ingezoomd en details getoond. De presentatie werd goed ontvangen. Het was verrassend, orgineel en paste in de traditie van opmerkelijke shows die het duo al op zijn naam had staan. Maar er werd ook gemopperd natuurlijk: het duurde te lang voordat de video geladen was en anderen vonden het saai om de collectie alleen op een computerscherm te zien en zo de hectiek van de real thing te missen.
Toen de eveneens Nederlandse modeontwerper Jan Taminiau in januari van dit jaar het voorbeeld volgde, kwam dat voort uit financiële motieven. Het is natuurlijk aanmerkelijk goedkoper om met één model, een cameraploeg en visagist iets voor internet te maken dan om een volledige catwalkpresentatie voor zo'n vijfhonderd bezoekers te orgestreren. Het bereik is er ook niet minder om. Integendeel, via internet worden de shows gezien door een miljoenenpubliek. Het medium is zelfs laagdrempeliger dan de vakbladen en kranten waar vaak nog voor betaald moet worden. Pers, klanten en liefhebbers weten de online show bovendien nog maanden na dato terug te vinden. En op deze manier hebben de merken bovendien zelf controle over het eindresultaat. Commerciële merken maken op grote schaal gebruik van internet. Het zij om een nieuwe collectie te tonen, kleding direct aan consumenten te verkopen, hun imago hoog te houden of met klanten te communiceren. Het waren de luxemerken die lang achterbleven op dit gebied. Het heeft bijvoorbeeld jaren geduurd voordat het Italiaanse modehuis Prada een fatsoenlijke website had. Laat staan dat het merk online verkocht mocht worden. Nu nog zijn bij de populaire webshop Net-a-porter.com alleen zonnebrillen van Prada verkrijgbaar. En het is niet zo lang geleden dat de couturekamer van Parijs overwoog camera's te gaan verbieden zodat de foto's van nieuwe collecties niet meer binnen enkele uren overal op internet zouden staan.
Maar het is juist dat enorme bereik dat Alexander McQueen en Louis Vuitton heeft doen besluiten hun eigenlijke show dit seizoen ook op internet te laten zien. Beide merken doen dat live op respectievelijk 6 en 7 oktober aanstaande. McQueen via zijn eigen site (waar in het archief nu ook eerdere shows te zien zijn) en Louis Vuitton via de populaire netwerksite Facebook. Van bezuinigingen is hier geen sprake. Alexander McQueen geeft zijn show in het imposante Palais Omnisport, een bekend stadion in Parijs-Bercy. En van Marc Jacobs' Louis Vuitton is bekend dat het merk, ook in economisch mindere tijden, een belangrijke omzetmaker blijft voor het LVMH concern. Het zijn echter wel twee merken die al meerdere stappen op internet hebben gezet. Zo is die Facebook pagina van Vuitton al maanden online en ook bij McQueen wordt internet op grote schaal ingezet. Het blijven tot nu toe echter initiatieven van de bedrijven zelf. Dan is de organisatie van de modeweek in New York al een stuk verder. Die maakt video's van alle deelnemende merken en zet die binnen 24 uur online: via een eigen YouTube kanaal.
De shows zijn te zien via www.facebook.com/LouisVuitton en www.alexandermcqueen.com