Modebedrijven als H&M en Helly Hansen in bres voor dons

Textile Exchange, een wereldwijde non-profitorganisatie voor duurzaamheid in de kleding- en textielbranche, heeft een aantal modebedrijven zover gekregen om zich in te spannen voor duurzaam dons. De organisatie heeft samen met het outdoormerk the North Facen Eddie Bauer een certificeringsstandaard opgesteld,

de Responsible Down Standard (RDS), die toepasbaar is op ieder onderdeel in de watergevogelteketen om te zorgen voor een beter omgang met dieren, van kuiken tot eindproduct.

Modebedrijven als H&M en Helly Hansen in bres voor donsHet doel van de RDS is om dons te kunnen traceren tot de bron om zo de donsindustrie in z’n totaliteit te veranderen en niet enkel de keten van één kledingmerk. Ook moet de RDS dwangvoeding en het levend plukken van watervogels voorkomen. Bedrijven die volgens de RDS werken moeten zich bovendien houden aan regels omtrent voedsel, water, huisvesting, de toegang naar buiten, gezondheid en hygiëne.

Modebedrijven sluiten zich aan bij plan voor betere donsindustrie

De certificeringsstandaard werd in januari dit jaar al gelanceerd, maar nu blijkt dat verschillende modebedrijven - zoals H&M, The North Face en Helly Hensen - hebben bevestigd dat ze vanaf de najaarscollectie van 2015 gaan werken met gecertificeerd dons.

"We hebben uitgebreid onderzoek gedaan. Zo hebben we een bezoek gebracht aan de sourcing-regio's in de afgelegen gebieden van Europa en Azië om volledig te begrijpen wat we moesten aanpakken . Hoe meer merken met de RDS zullen werken, hoe beter het dierenwelzijn zal zijn en hoe beter het dons te traceren zal zijn," zegt Anne Gillespie van Textile Exchange in een persbericht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN