Modebattle met Lien Degol in Wijnegem Shopping Center

Danie Bles is styliste van bekende Nederlanders en startte vorig jaar haar eigen label. Lien Degol is coach op het gebied van mode, had verschillende eigen programma's op de Belgische tv en maakte in samenwerking met Paprika deze winter een collectie voor inbetweenies, vrouwen met

ongeveer maat 40-44. De stylistes nemen het tegen elkaar op in een modebattle georganiseerd door Wijnegem Shopping Center.

Bles en Degol hebben ieder twaalf outfits samengesteld met kleding uit het Wijnegem Shopping Center. Die outfits zijn van 1 tot 15 maart in het shoppingcentrum en op Facebook te bekijken. Het winkelend publiek mag stemmen en maakt dan kans op prijzen. Modebattle met Lien Degol in Wijnegem Shopping CenterKatrien Geysen, promotie- en eventmanager bij Wijnegem Shopping Center vertelt waarom de modebattle werd georganiseerd. “Elk jaar tijdens onze modeweken bedenken we een andere, unieke manier om de kleding uit onze winkels te presenteren. Dit jaar besloten we bekende stylistes uit België en Nederland te vragen om onze kleding te presenteren. Een modebattle was voor ons en de stylisten leuk, maar we hopen door mensen te laten stemmen vooral meer bezoekers naar het shoppingcentrum te krijgen.” Geysen verwacht dat dankzij de modebattle meer kleding verkocht zal worden. “De kleding die we tot nu toe tijdens modeweken presenteerden, werd goed verkocht. De winkels waaruit Bles en Degol items voor hun outfits selecteerden, zijn dus ook erg blij.”

Lien Degol en Danie Bles nemen het tegen elkaar op in modebattle

Lien Degol deed graag mee aan de modebattle. “Normaal werk je als styliste altijd alleen. Het is interessant om nu eens te kunnen zien hoe een collega te werk gaat.” Degol vertelt dat Danie Bles en zijzelf, ondanks dat ze dezelfde achtergrond hebben, toch ook verschillend werken. “Danie begon bij GTST en ook ik ben begonnen met het stylen voor tv-series. Onze aanpak is desondanks niet hetzelfde. Ik maak in de winkel meteen al outfits, terwijl Danie veel items meeneemt en pas op het einde alles combineert.” Ook is er volgens Degol ook een verschil in de prijscategorie waarin zij en haar collega shoppen. “Ik houd er meer rekening mee dat de kleding die ik uitkies betaalbaar is voor de Vlaamse vrouw. Het meeste haal ik bij winkels als Zara en New Look, en ik voeg dan wat duurdere items toe. Danie werkt vooral met mensen die niet op een cent hoeven te letten. In Nederland worden vrouwen als Sylvie Meis, die helemaal niet per se op tv te zien zijn, bijna dagelijks gekleed door een stylist. Bekende Vlamingen nemen alleen een styliste in de arm als dat voor hun werk moet, dus als ze op tv of in een magazine komen.”

Ondanks dat Degol het jammer vindt bekende Vlamingen niet vaker te kunnen kleden, werkt ze graag met mensen die niet op tv-verschijnen. “Ik vind het interessant om kleding te vinden voor vrouwen die niet het perfecte lichaam hebben. Daarom vond ik het ook zo leuk om met Paprika een kledinglijn te bedenken voor vrouwen met de meest voorkomende maten, de inbetweenies. Ik heb zelf ook een maat 42 en het is bij de meeste winkels maar net geluk hebben als je in de grootste maat past. Ik wil in de toekomt graag meer collecties lanceren voor deze doelgroep. Daarom ben ik nu met een aantal merken in gesprek om te kijken wat mogelijk is.”

Vlaamse en Nederlandse vrouwen dragen in principe dezelfde kleding, vertelt Degol. “Door bijvoorbeeld blogs op het internet en internationale modetijdschriften te lezen, willen vrouwen overal ter wereld hetzelfde aan. Als Nederlandse vrouwen een skinny tof vinden, vinden Belgische vrouwen dat ook. Bij de Zara en de H&M hangen bovendien precies dezelfde spullen.” Toch denkt de styliste dat Nederlandse vrouwen diezelfde items wel anders combineren dan Vlaamse vrouwen. “Nederlandse vrouwen durven meer, terwijl Vlaamse vrouwen in de opzicht meer klassiek zijn. Ik zie dat verschil ook als ik mezelf vergelijk met Danie. Met exact dezelfde stukken maken we compleet andere outfits.”

Ook Danie Bles ziet de verschillen met Lien Degol. “Lien is een modecoach, ik ben styliste. Dat is natuurlijk al een verschil. Bovendien hou ik van bohemian en veel prints, en haar stijl is cleaner en strakker, maar dat past wel goed bij Belgische vrouwen,” legt Bles uit. “Ik denk ook dat ze een andere doelgroep heeft dan ik en daarom meer gericht is op zakelijke kleding.” Toch benadrukt Bles dat ook zij regelmatig niet-bekende Nederlandse vrouwen kleedt en ook niet alleen maar dure merken voor haar klanten koopt. “Ook ik koop veel bij winkels als New Look, Claire's en Supertrash.”

Bles is erg enthousiast over haar Vlaamse collega. “Lien heeft een scherpe humor, maar nog leuker is dat ze me graag eens wil helpen met een klus voor grote maten in Nederland. Ik ga haar zeker bellen, want ik denk dat we goed kunnen samenwerken.” De Nederlandse styliste benadert de modebattle met een knipoog, maar denkt zeker een kans te maken om te winnen. “Mix and match is mijn trademark, dat kwam nu goed van pas.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN