'Mode Werkt': speeddaten met de modebranche
bezig met laden...
“Het programma is nu zo goed als ingevuld; er zijn nog enkele sollicitatieplekken over. De bedoeling was eigenlijk om het heel kleinschalig te houden en te kijken of het idee zou aanslaan, maar ik merk nu al dat er veel interesse is bij zowel de bedrijven als de sollicitanten,” aldus projectleider Sophie Pay van FFI.
FFI biedt 'Mode Werkt' als platform voor openstaande vacatures
De acht deelnemende modebedrijven zijn ondernemingen die actief zijn in België en regelmatig vacatures open hebben staan. “Deze vacatures hoeven niet per se voor te komen op onze site. Toch moet ik vermelden dat de meeste bedrijven hun vacatures wel op onze site plaatsen.” De deelnemers zijn American Outfitters, C&A, Eye on Fashion, FNG Group, Jbc, Van de Velde, VF Europe en ZEB. “De betrokken bedrijven hebben eigenlijk hun meest voorkomende vacatures gegeven; dit kunnen vacatures zijn die ze nu hebben maar ook waarvan ze weten dat ze regelmatig terugkomen. Het zijn dus profielen die ze regelmatig zoeken,” voegt Pay toe. “Wij als FFI willen graag de werkgelegenheid binnen de branche stimuleren en werkgevers sneller kennis laten maken met potentiële werknemers.” De vacatures betreffen vaak de designerposities of banen in visual merchendising.
Zodra het evenement in september officieel aangekondigd was, is FFI begonnen met het selecteren van de sollicitanten. “We hebben tussen de tachtig en honderd cv's binnengekregen en daaruit zijn zestig kandidaten geselecteerd die tijdens de middag van 3 december op gesprek mogen komen. Het is een pre-selectie voor de 'speeddating' waarbij kandidaten gematcht worden met maximaal twee bedrijven. Elk gesprek duurt ongeveer twintig minuten en dan wordt er gekeken of er mogelijk een vervolgafspraak gemaakt kan worden in de toekomst. ”
Elke kandidaat krijgt van te voren bericht op welk tijdstip het gesprek – of gesprekken - plaatsvindt. “Het is echt een allereerste gesprek, de kandidaten hebben nog geen contact gehad met de bedrijven. De ondernemingen krijgen enkel een lijst met de kandidaten toegestuurd. De cv's krijgen ze pas bij het gesprek te zien.” Om er voor te zorgen dat de mensen die niet geselecteerd zijn toch een kans krijgen op een gesprek, ontvangen alle bedrijven een bestand met alle ingezonden cv's. De selectie wordt dus volledig uit handen gegeven aan het FFI. Pay heeft voorheen gewerkt bij een rekruteringskantoor voor modeprofielen. “Ik heb dus enige ervaring.”
Het evenement vindt plaats in AMUZ in de Kammenstraat in Antwerpen. Dit is een zaal die vlakbij het instituut is gesitueerd. Op dezelfde locatie vindt de avond voor en van het evenement een mode-filmfestival plaats. Alle werkgevers en potentiële werknemers worden uitgenodigd op dit festival. “Hopelijk leidt dat tot gesprekken op een informele manier.” Na afloop van het evenement wordt geëvalueerd of er een mogelijke toekomst in het platform zit. “Wellicht dat we bij succes het evenement op grotere schaal gaan organiseren.”
Luuk Krekels