Mode-industrie verwacht meer collecties van Cheap Monday

Het Zweedse merk Cheap Monday - onderdeel van Hennes & Mauritz AB - gaat meer collecties produceren per jaar. Vanaf dit najaar moeten er twee pre-collecties bijkomen. Het merk gaat hiermee in op de wens van inkopers om sneller

de nieuwste trends te kunnen brengen.

De CheapMode-industrie verwacht meer collecties van Cheap Monday Monday pre-collecties moeten fungeren als bruggen tussen de reguliere collecties. Door de toevoeging van een prelente- en preherfstcollectie komt het aantal collecties per jaar uit op zes. In de lijn voor hoogzomer zullen de materialen lichter zijn. De kleding is bedoeld voor de warme, zonnige dagen en lange zomeravonden. In de winter zullen er juist meer breisels in de winkels liggen, warme jassen en accessoires als hoeden en handschoenen.

Het Zweedse label start deze herfst met de pre-collecties. Dat betekent dat de eerste collectie voor pre-spring zal zijn, en in november in de winkels zal liggen.

Doel van de nieuwe collectie set-up is sneller de nieuwste trends kunnen bieden. Maar het merk gaat met de extra collecties ook in op verzoeken van inkopers. Håkan Ström, COO Cheap Monday: "We reageren op de wensen van de industrie, om meer seizoensgebonden producten te leveren. Maar in de eerste plaats willen we onze klanten verse Cheap Monday kledingstukken bieden in onze winkels, op een frequentere basis."

Het label is al langer bezig om sneller te worden. Zo kregen consumenten afgelopen zomer de kans om kledingstukken al te bestellen voordat de catwalkshow waarin de collectie werd gepresenteerd, had plaatsgevonden. "Mode gaat steeds sneller," zei Anne-Sofie Back, creatief directeur van Cheap Monday, toen. "Het is interessant om te zien hoe ontwerpers en modebedrijven zich aanpassen aan de toenemende vraag naar vernieuwing. Zullen we fysieke kledingstukken blijven kopen zoals we dat nu doen of zullen we programma's downloaden van merken als Cheap Monday en zo op onze 3D-printer thuis afdrukken? Ik denk dat we met het aanbieding van onze lievelingsstukken vóór de modeshow een stap in de richting van een dergelijk scenario komen."

Tijdens de modeweek van Stockholm in januari dit jaar presenteerde het label de collectie voor aankomende herfst, in een verlaten school. Het thema: Artificial grunge. De collectie roept de vraag op of de rebellerende jeugdbeweging 'grunge' nog wel echt is, nu de stijl commercieel is geworden.

Cheap Monday werd in 2004 opgericht als jeans label. Oorspronkelijk werd het merk alleen verkocht bij de Zweedse winkelketen Monday, met een mix van betaalbaar nieuw en tweedehands. In 2008 kocht H&M een belang in het merk. Sinds november 2010 is Cheap Monday geheel in handen van de Zweedse modebedrijf H&M. Het merk is momenteel vertegenwoordigd in meer dan 35 landen via ongeveer 2000 winkels.

Fall 2013 Fashion Show from Cheap Monday on Vimeo.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN