• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Mode-export gaat verder dalen, waarde stijgt’

‘Mode-export gaat verder dalen, waarde stijgt’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De wereldwijde groei van de mode-export zal verder stagneren. Textiles Intelligence - dat zich bezig houdt met business- en marktanalyse voor bedrijven in de modebranche – zag in de eerste maanden van 2012 in bijna alle grote

exporterende landen een vertraging van de groei in mode-export zien.

Ook

de import in de Verenigde Staten en Europa – de twee grootste importmarkten in de modebranche – daalde in de eerste helft van 2012. Dat blijkt uit een studie, genaamd ‘Trade and trade policy: the world’s leading clothing exporters and key markets’ van Textiles Intelligence voor een uitgave van het tijdschrift Global Apparel Market. Over de toekomst van de modebranche in Europa is Textiles Intelligence somber: de aanhoudende crisis in de eurozone voorspelt een verdere terneergang in de markt.

In 2011 groeide het volume wereldwijde kledingexport nog met 5 procent. De groei in waarde bereikte een record hoogte. De prijs, die17 procent steeg naar 412 miljard dollar, was de hoogste van de afgelopen twintig jaar. De stijging van de exportwaarde had vooral te maken met de duurdere productiekosten. Voornamelijk in Aziatische productielanden stegen de energie- en loonkosten aanzienlijk. En ook de hoge katoenprijs, tussen maart 2009 en maart 2011, speelde een rol.

De export steeg het hardst in Cambodja, met 33 procent. Ook in India (31 procent), Bangladesh (27 procent), Vietnam (ook 27 procent) en Sri Lanka (21), steeg de waarde van de export in 2011. De verwachting van het bedrijf in marktanalyse is dat de waarde van wereldwijde mode-export verder zal stijgen, omdat werknemers door middel van stakingen strijden voor een leefbaar loon. Deze hoge waarde van de export versterkt de
verminderde vraag vanuit importerende landen.

Export
Textiles Intelligence