• Home
  • V1
  • Leads
  • MFW: werken om de top te heroveren

MFW: werken om de top te heroveren

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Afgelopen voorjaar werd tijdens Milan Fashion Week veel gediscussieerd over het ingekorte programma en de revanche van de bloggers. Deze editie zal worden herinnerd als die van het zevendaagse programma, de modeshows in het

centrum en op het Domplein van Milaan, de fietsen voor journalisten – waar helaas maar spaarzaam gebruik van werd gemaakt – en de inspanningen om Milaan weer tot hoofdstad van de mode te maken. De ingeslagen weg – afgaand op de rendabiliteittrend van de Camera nazionale della Moda (Italiaanse Kamer van de Mode) - lijkt de juiste: in het tweede trimester steeg de omzet van de modesector met 14,6 procent t.o.v. vorig jaar. Voor 2010 voorziet de Camera nazionale della Moda een stijging van 6,5 procent.

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar dat de inspanningen dit keer succes hebben gehad, is zeker. Allereerst werden door de nieuwe locatie van de modeshows vlakbij Piazza Duomo de vervelende vertragingen van de shows (78 voor 71 merken en 77 presentaties) teruggedrongen. Ook het organiseren van evenementen op historische locaties zoals de korte film ‘An Italian dream’, gepresenteerd door Tod’s in het Scala theater had impact. De tentoonstelling met creaties van tien door tijdschrift Vogue geselecteerde jonge ontwerpers trok veel bezoekers, met als opvallende aanwezige Anna Wintour, hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, en haar Italiaanse collega Franca Sozzani. Ook Pierre Sarkozy, zoon van de Franse president, ontdekt door Emporio Armani en DJ op het feest van de Duitse ontwerper Philipp Plein die debuteerde met zijn damescollectie, viel op tijdens de Milan Fashion Week. Op de parterre zagen we bad girl Mischa Barton, de Amerikaanse actrice. Ook waren er veel nieuwe winkelopeningen zoals van multibrand Dolce&Gabbana in Via della Spiga.

Maar de collecties van de ontwerpers zullen daadwerkelijk moeten zorgen voor een rooskleuriger toekomst van een damesmode die 2009 afsloot met een min van 12,3 procent en een totale omzet van iets meer dan 11,4 miljard euro (Sistema Moda Italia). Zoals de collectie met felgekleurde blouses en avondjurken die Tommaso Aquilano en Roberto Rimondi voor Ferré ontwierpen. De overname van dit modehuis door Prodos Capital Management, een private equity fonds uit New York, zal over een dag of tien officieel bekend worden gemaakt. Over enkele weken zal ook het besluit vallen over de overdracht van Ittierre, het productiebedrijf van Just Cavalli, C'n’C en Scervino.

Felle kleuren ook in de collectie van Miuccia Prada. Niet minder klerrijk was de collectie van Frida Giannini voor Gucci: fluorescerende kleuren en tribale accenten kregen vrij spel. En alweer kleur bij het Spaanse merk Custo Barcelona; ontwerper Custo Dalmau debuteerde in Milaan met lichte jurken, afgewisseld met tops met veren. De collectie van Emporio Armani is sexy en elegant en, vooral, fourreau - met hemdjurken van stretch tule om onder de jurken te dragen. Expliciet is de collectie van de Engelse modeontwerper Mark Fast voor Pinko, met korte jurkjes die weinig aan de verbeelding overlaten.

Het oordeel van de internationale pers was, deze keer, milder. Zoals Imogen Fox van The Guardian die een bepaalde onzekerheid ten aanzien van de lengte van de jurken (heel kort of heel lang) signaleerde. Suzy Menkes op haar beurt mist op de Milanese catwalks een hartverwarmende solo. ’No operatic shout from the heart’, kopt dagblad de International Herald Tribune.

Rumoer ontstond rondom Elena Mirò die niet officieel was toegelaten met haar plus-size collectie (vanaf maat 46), omdat deze niet representatief zouden zijn voor pret-à-porter. Het modemerk was desondanks met een modeshow aanwezig op de eerste dag van de Milan Fashion Week.

Meer dan 65 nieuwe namen presenteerden zich op de modevakbeurzen van Pitti gewijd aan de damescollecties. Dichtbij huis gingen op modevakbeurs White kopers en experts de strijd aan. Hier waren 350 exposanten (waarvan 34 procent uit het buitenland).

Van onze correspondent in Milaan

Foto 1: Prada, s/s 2011
Foto 2: Anna Wintour, Giorgio Armani en Franca Sozzani (vlnr)

MFW
Milaan Fashion Week
Milan Fashion Week