MFW: vakbeurzen en internet in de schijnwerpers
bezig met laden...
Deze Milan Fashion Week zal niet alleen de geschiedenis ingaan als de week van de controversen, maar ook als de week van de tegenaanval van de jongeren, de triomf van internet, het belang van de vakbeurzen en, ten slotte, als de week
van de trots van de ontwerpers. Zo hebben bijvoorbeeld Prada, Fendi, Krizia en Laura Biagotti de datum van hun modeshow niet veranderd, ondanks het feit dat Anna Wintour, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue, had aangekondigd slechts een weekend in Milaan te zullen blijven (en eerder liet weten op donderdag te komen). Het was ook een slim idee van Missoni om, met een modeshow die openbaar toegankelijk was, de dameskledinglijn voor het komende winterseizoen te presenteren in de kloostergang van de staatsuniversiteit van Milaan. Een sprankje kleur en een vleugje multi-etnische sensualiteit op een regenachtige zondag. Sensualiteit en vrouwelijkheid waren het overheersende motief van alle collecties (86 modeshows, 87 presentaties en 44 shows op afspraak). Bij Prada lag de focus op de borsten met stijlvolle, maar ondeugende push-up bh's. Roberto Cavalli kleedde een hippiemeisje geraffineerd en vrouwelijk. Bij Chicca Lualdi BeeQueen, een van de aanstormende New Yorkse ontwerpers, is de vrouw romantischer en verfijnder.
Een voorzichtig optimisme is afkomstig van de organisatoren van de locale salons en beurzen die langzamerhand met de modeshows van het toneel moeten verdwijnen. "Wij hebben een recordaantal aanvragen voor deelname gehad, ongeveer 2000, vooral uit het buitenland," zei Massimiliano Bizze, president-directeur van White. Kopers liepen af en aan op de expositieruimte van White. Er is een afspraak met ongeveer 350 merken. Dezelfde levendige sfeer heerste er in een van de meest kleurrijke, internationale en leukste hotels van Milaan: het Nhow hotel in Via Tortona, de locatie van Touch! neoZone cloudnine van beursorganisator Pitti Immagine. De sfeer was hier relaxter dan op de catwalks en bij de openingen die in de stad plaatsvonden. Met een reusachtige slagroomtaart en doodskopjes van chocolade werd de komst gevierd van het Duitse modemerk Philipp Plein, die een showroom in Via Bigli heeft geopend. Op nummer 12 aan de Viale Monte Grappa, waar Maison Moschino zijn debuut maakte, hing een sprookjesachtige sfeer.
Ook internet was een van de hoofdrolspelers van deze Milan Fashion Week, dankzij live streaming video waarmee het evenement werd afgerond op de website van Camera della Moda Italiana. Op de bedrijvenwebsites waren live-uitzendingen te zien van modeshows van Emporio Armani, Max Mara, Sportmax, Dolce & Gabbana en Prada. Een initiatief dat zeer werd gewaardeerd door bloggers over de hele wereld. 'How happy are you that everyone is livestreaming?' schreef, bijvoorbeeld, de jonge en bejubelde fashion blogger Tavi.
Van onze correspondent in Milaan
Foto 1: Prada F/W 2010
Foto 2: Missoni F/W 2010