• Home
  • V1
  • Leads
  • MFW: cocktail van geldhandel, handwerk en internet

MFW: cocktail van geldhandel, handwerk en internet

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

D

e meest gehoorde gespreksonderwerpen tijdens de cocktailparty’s en mannenmode-evenementen waren de beursnoteringen van Prada (op 24 juni in Hong Kong) en Ferragamo, het modemerk dat op 29 juni naar de beurs van Milaan gaat.

Zoals Ferruccio Ferragamo vorige week tijdens de presentatie in Mediobanca, de tempel van de Milanese geldhandel, gekscherend zei: “We waren niet van plan om aandelencertificaten in het Chinees te laten drukken, maar wilden vooral het merk ‘made in Italy’ ondersteunen.” De kopers zijn in de afgelopen twee weken van de mannenmode lente/zomer 2012 daadwerkelijk teruggekeerd. De Italiaanse kledingcollecties worden weer gewaardeerd en voor veel productiebedrijven schijnt licht aan het einde van de tunnel.

D

e feiten
In het eerste trimester van 2011 is de omzet van de mode- en textielsector met 5,6 procent gestegen in vergelijking met het eerste trimester van 2010. Ondanks dat de consumptie van Italiaanse gezinnen een ‘nagel aan de doodskist’ van de mannenmode is gebleken: in 2010 daalde de leegverkoop opnieuw met 2 procent. Met de export gaat het beter: Japan liet een herstel zien van 13,7 procent, terwijl de Amerikaanse export met 18,5 procent is toegenomen.

Pitti
Het is dus niet toevallig dat Amerika en Californië de hoofdpersonen van de tachtigste editie van modevakbeurs Pitti Uomo waren, met de uit Californië afkomstige zusters Rodarte, Laura en Kate Mulleavy – speciale genodigden van Pitti W – en Scott Sternberg (Band of Outsiders), de 36-jarige uitzonderlijke designer van mannenmode. De modeshow was een eerbetoon aan Amerikaanse musicals. De schoenencollectie van Alberto Guardiani, met een knipoog naar de Britse stijl, is echter ontstaan in samenwerking met Sebastien Clivaz, moderedacteur van het Engelse tijdschrift Wallpaper.

“Een zeer energieke Pitti Uomo”, zei Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van de modevakbeurs die zijn deuren sloot met 7,6 procent meer internationale kopers. Energiek maar ook technologisch: vanaf 27 juni is het digitale beursplatform e-Pitti online. Ook gaat deze maand de marktplaats met collecties van merken die meedoen aan Showroom B2B van start. “Wij zijn geïnteresseerd in merkpotentieel. We hebben de kosten van het lidmaatschap laag gehouden (4000 euro per jaar) omdat we een percentage van 5 procent van de transacties ontvangen”, zei Francesco Bottigliero, CEO van de digitale beurs Fiera Digitale, tegen FashionUnited.

Milan fashion week
Na afloop van het modespektakel in Florence heeft het modevolkje zich naar Milaan verplaatst voor de mannenmode lente/zomer 2012 (84 collecties en 39 modeshows) en mannenmodebeurs White. Deze beurs heeft ook de deuren geopend voor de damescollecties en, onvermijdelijk, de naam 'White Homme' in 'White Giugno' veranderd. Er waren veel bezoekers tijdens de opening op zondag 19 juni. Velen werden aangetrokken door de geparfumeerde tuininstallatie van Antonio Marras. De installatie bestond uit witte, frisse katoenen kleding uit de damescollectie die aan het plafond was opgehangen, omringd door bomen en margrieten. In het souterrain van het tentoonstellingsgebouw was een Florentijnse handwerksman van het merk Monaco Metropolitano een leren tas in elkaar aan het zetten.

Met naald en draad; na de party’s en bling-bling marketing die de fashion week kenmerkte, was dit een andere, nieuwe visie. Dat gold ook voor het bruidegommodemerk Carlo Pignatelli. De modestilist uit Turijn was de speciale gast op de modeshow Sì Sposa Italia, het Milanese mode-evenement dat op 20 juni afliep. De ‘bruidssector’ heeft na een daling in 2009 van 15,8 procent, het boekjaar 2010 afgesloten met een stijgende omzet van 2 procent.

De mannencollectie van Ermenegildo Zegna is sober en elegant, met kledingstukken in ‘technologische’ zijde. De man van Dolce & Gabbana, die op de tonen van 'Goodnight Moon' van Shivaree het podium opkwam, gaat in het zwart, grijs en donkerbruin gekleed.

Van collegestijl tot formele kostuums, onderbroken door enkele straataccenten, in de collectie Trussardi, die is ontworpen door Umit Benan. Een leuk idee om de piekfijn geklede modellen in privéauto’s en taxi’s te laten arriveren voor het modehuis aan piazza Scala.

Van onze correspondent in Milaan

Foto: Band of Outsiders
Foto: Trussardi

Klik hier voor de laatste video's van MFW.

Milan Fashion Week
Pitti Uomo
White