• Home
  • V1
  • Leads
  • Marylène Madou: 'Ik neem graag risico’s'

Marylène Madou: 'Ik neem graag risico’s'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“We zien de overgang naar een commerciële, draagbare collectie, een duidelijke visie en mooi vakmanschap,” aldus Modemuseum Hasselt. Marylène Madou (20) is de grote winnaar van 'Het silhouet van 2039', een ontwerpwedstrijd van het museum. Kandidaten presenteerden hun visie op

het modebeeld over 25 jaar. Met een verwijzing naar nomaden, won de Limburgse Marylène Madou uit Paal-Beringen de hoofdprijs van 2500 euro.

Het juryrapport over het ontwerp van Madou: “Het verhaal klopt, is interessant en kan een passende visie zijn voor 2039 vanuit het standpunt van

2014. Ze heeft etnische invloeden geëxtraheerd en vertaald naar ontwerp. Daarbij heeft Madou gebruik gemaakt van een combinatie tussen zelf ontworpen prints en interessante stoffen.” FashionUnited vroeg de ontwerpster naar haar deelname aan de wedstrijd.

Wat is de reden van jouw deelneming aan 'Het silhouet van 2039'?

“Als jonge ontwerper en afstuderend textielontwerpstudent - Luca school of arts in Gent - zag ik de wedstrijd als een uitgelezen kans om te tonen wat ik kon. Het leek me goed om mezelf eens te testen. Vooral de opdracht 'ontwerp het silhouet van de toekomst' sprak mij aan. Het was een onderwerp waarin ik mij kon laten gaan en nieuwe dingen kon uitproberen.”

Hoe ben je aan de slag gegaan met het ontwerp?

“Ik wilde mijn eigen stoffen ontwerpen voor de wedstrijd. Daar ben ik eigenlijk mee gestart. Mijn inspiratie haalde ik uit het gebruik van geometrische vormen in verschillende culturen - etnische prints. Ik heb mij gefocust op het feit dat we in de toekomst nog makkelijker en sneller kunnen reizen en culturen nog meer in elkaar gaan overlopen. Hierbij is het digitale aspect heel belangrijk. Ik heb alle prints zelf ontworpen en digitaal laten printen op zelfgekozen stoffen. Alle prints zijn een digitale bewerking van etnische geometrie. Vormelijk vertaalt het idee van de moderne reiziger zich in een jas met opgewerkte rugzak en heel wat extra zakken. De vele lagen van kledij en soorten materialen is een knipoog naar de wisselende klimaten en de reiziger die zich makkelijk dient aan te passen aan het klimaat.”

Hoe lang ben je bezig geweest met het idee?

“Niet zeer lang. Als iets mijn hoofd zit, komt dat altijd snel op papier. Het tekenen zelf duurt nooit langer dan een paar uur. De uitwerking daarentegen neemt meer tijd in beslag, want ik wil dat alles perfect in orde is. Ik neem graag risico’s als ik ontwerp, zowel in kleurgebruik als materialen. Ik denk dat ik voor deze wedstrijd ook echt ver ben gegaan in de combinatie van de prints, de kleuren en de verschillende materialen. Vorm komt bij mij altijd pas later – maar het werken in lagen is wel iets wat vaak terugkomt in mijn silhouetten.”

Wat betekent deze prijs voor jou?

“Alleen al de erkenning van een professionele vakjury is voor mij als textielontwerpstudent onbetaalbaar. Het staat goed op mijn cv en zal me zeker vooruit helpen in de nabije toekomst. Ik studeer dit jaar af en zou dan graag in het buitenland stage lopen. Ik ga het prijzengeld daarvoor opzij zetten. Zoals veel jonge ontwerpers droom ik van een eigen lijn, maar ik denk dat eerst ervaring opdoen bij een modehuis verstandig is. Afstuderen en een stage zoeken is nu vooral de eerste stap.”

Luuk Krekels

Het silhouet van 2039
Marylène Madou
ModeMuseum Hasselt