• Home
  • V1
  • Leads
  • Marni nieuwe gastontwerper voor H&M

Marni nieuwe gastontwerper voor H&M

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Italiaanse modehuis Marni gaat een lentecollectie voor de Zweedse modeketen H&M ontwerpen. De collectie is vanaf 8 maart verkrijgbaar in 260 winkels wereldwijd en via de webshop van de retailer. Dat heeft H&M vandaag bekend gemaakt.

Consuelo Castiglioni, oprichter en hoofdontwerper van Marni, heeft voor H&M een voorjaarscollectie voor mannen en vrouwen ontworpen die bestaat uit kleding, schoenen, sieraden en accessoires. Het uitgangspunt voor Marni for H&M collectie waren de moderne benaderingen van materialen, prints en silhouetten waar het modehuis bekend om staat. Het resultaat is een speelse doch elegante collectie van verschillende prints, texturen en kleuren die matchen, maar ook botsen en bedoeld zijn om in verschillende lagen over elkaar te combineren.

Voor vrouwen bestaat de collectie uit plissé rokken en jurken, 7/8 broeken en jacquard breisels. De collectie is ontworpen in knalkleuren, Afrikaanse all-over prints en eenvoudige kleurenblokken. De stoffen bestaan uit zijde en frisse katoenen poplin. Naast kleding heeft Marni voor vrouwen ook sieraden, schoenen, tassen en sjaals ontworpen. De mannencollectie is een moderne, relaxte kijk op masculiene modeklassiekers. De kleuren en stoffen zijn zachter en het gebruik van prints is subtiel, vaak verwerkt als voering of een contrasterend detail in shirts.

“Ik wilde een echte Marni-garderobe ontwerpen waarin al onze favoriete ontwerpen met de karakteristieke materialen en dessins te herkennen zijn,” aldus Castiglioni in een persbericht over haar collectie. “Ik houd ervan om dessins en kleuren naast elkaar te gebruiken, zo combineer ik tribal motieven met Bauhaus prints voor een sportieve uitstraling.”

H&M laat weten erg tevreden te zijn over de nieuwe samenwerking met het modehuis. "Het is fantastisch om te zien hoe Castiglioni met haar indrukwekkende vakmanschap tot haar ontwerpen komt door nieuwe combinaties te maken van prints en kleuren. Altijd met een uiterst moderne draai weet Marni dessins en accessoires op een speelse, maar chique manier te combineren,” aldus Margareta van den Bosch, creatief adviseur van H&M.

Marni, dat in 1994 werd opgericht door Consuelo en haar man Gianni Castilgioni, is een familiebedrijf dat uitgegroeid is tot een internationaal luxemodehuis met 320 verkooppunten wereldwijd en honderd eigen winkels in grote steden. Sinds 2002 maakt het merk ook een mannencollectie en een zonnebrillenlijn. Met de samenwerking volgt het luxe modelabel Karl Lagerfeld, Stella McCarney, Comme des Carçons, Jimmy Choo, Lanvin en meest recent Versace op.

Foto's: Magnus Magnusson

H&M
Marni