• Home
  • V1
  • Leads
  • Marlies Dekkers voor Hunkemöller: ‘Geste naar consument’

Marlies Dekkers voor Hunkemöller: ‘Geste naar consument’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Je bent bijna arrogant als ontwerper als je geen collectie ontwerpt voor een groot bedrijf,” zegt de Nederlandse lingerieontwerpster Marlies Dekkers bij de lancering van haar collectie voor Hunkemöller. Al vaak had ze ‘nee’

gezegd tegen ketens, nu zei ze ‘ja’. Voor Hunkemöller creëerde ze vier setjes in rood en zwart met gouden accenten.

Vrouwen

met hoge hakken en cocktailjurkjes aan, glippen een slagerij binnen in de Amsterdamse wijk de Pijp. Achter een houten toonbank prepareren jongens burgers. Wie het wachtwoord weet voor de lancering van Marlies Dekkers voor Hunkemöller – ‘Bal Masque’ – mag door een metalen deur en belandt in een geheime nachtclub. “Glaasje champagne?”

“Ik probeer hier al maanden binnen te komen,” grapt Philip Mountford, CEO van Hunkemöller. Hij is blij met de samenwerking met Marlies Dekkers. Volgens Mountford sluit de deal echt aan bij de nieuwe koers van Hunkemöller: van retailer een merk worden. Sylvie van der Vaart werd daarvoor aangetrokken als ‘gezicht’ en de winkels ondergaan een transformatie. Mountford: “Het is een goede samenwerking tussen de beste lingerieontwerpster in Europa en Hunkemöller, met zeshonderd winkels en een omzet van bijna een half miljard euro, de grootste lingerieretailer in Europa.”

Dekkers, die twee jaar geleden al een uitgebreide collectie ontwierp voor de Bijenkorf, vertelt dat ze toch geregeld ‘nee’ zegt tegen samenwerkingsvoorstellen. “Maar dit was een heel leuk idee en Hunkemöller is een grote naam,” zegt ze. “Het past ook helemaal in deze tijd. Vroeger moest je als desiger vooral mysterieus zijn. Nu ben ik door social media steeds bereikbaarder. Consumenten kunnen alles van je weten. Maar als ze vervolgens niet je producten kunnen kopen, omdat ze er niet het geld voor kunnen neerleggen, werkt dat negatief.”

Volgens de ontwerpster is de samenwerking dan ook vooral een ‘sympathieke actie’. Speelden commerciële belangen geen rol? “Nee, nee, want het zijn maar vier sets. Het is vooral een geste naar de consument. Als ontwerper ben je bijna arrogant als je geen
samenwerking aan gaat.”

De collectie bestaat uit vier lingeriesetjes, waaronder: een slip met jarretels, een rode bh met bandjes van decolleté naar de nek en een zwart setje met goudkleurig lint. Het thema is ‘burlesque’. Vanaf 12 november liggen de ontwerpen van Dekkers in 175 geselecteerde winkels in Nederland, België en Duitsland. Bh’s kosten 54,99 euro, slips 22,99 euro, de garter belt met jarretels 27,99 euro. Het aanbod van de sets is beperkt en zal eenmalig geproduceerd worden.

Yasmine Esser

Hunkemoller
Marlies Dekkers