Marks & Spencer ziet lichte omzetstijging

Het Britse Marks & Spencer heeft ondanks een moeilijke markt een omzet- en winstgroei gemaakt. Dat werd bekend gemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Tevens heeft het Britse retailconcern de winstverwachting naar boven bijgesteld.

In het eerste half jaar van het lopende boekjaar dat eindigt in maart, bedroegen de totale verkopen 4,9 miljard pond (6,2 miljard euro), een stijging van 1 procent ten opzichte van vorig jaar. De stijging kwam mede door de goede resultaten van de food-afdeling, die verantwoordelijk is voor 55 procent van de omzet in het Verenigd Koninkrijk.

Marks & Spencer ziet lichte omzetstijgingDe nettowinst voor de eerste helft van het jaar daalde wel met 6,7 procent tot 225,6 miljoen pond, ten opzichte van 241,9 miljoen pond vorig jaar. In de eerste helft van het jaar daalde de winst voor belastingen licht met 0,4 procent naar 279,4 miljoen pond, ten opzichte van 280,6 miljoen pond een jaar geleden. De onderliggende winst voor belastingen steeg echter voor het eerst in vier jaar, met 2,3 procent tot 267,3 miljoen pond ten opzichte van de 261 miljoen pond vorig jaar. De onderliggende operationele winst daalde licht met 0,6 procent ten opzichte van 318,6 miljoen pond vorig jaar, wat te wijten is aan de zwakke prestaties in het Verenigd Koninkrijk.

"Marks & Spencer heeft in het eerste halfjaar een omzetgroei en winsttoename geboekt, ondanks de moeilijke markt, met name in september. We zijn blij met de vooruitgang die we hebben gemaakt," zegt de Nederlandse CEO Marc Bolland in een verklaring. "De focus lag op onze belangrijkste prioriteiten: het besturen van de brutomarge en het verbeteren van de omzet van vrouwenkleding." Ook kijkt Bolland ‘voorzichtig’ vooruit naar de vooruitzichten in de rest van het jaar, laat hij aan WWD weten. De resultaten zijn een opsteker voor Bolland, schrijft het Financieel Dagblad. Bij de opening van de beurs in Londen na de publicatie steeg het aandeel met 9,1 procent, de grootste stijging sinds maart 2013.

Marks & Spencer ziet opleving in damesmode

De kledingverkoop daalde voor het dertiende opeenvolgende kwartaal. Net als bij andere retailers zoals Superdry en Next had ook Marks & Spencer last van de warme nazomer, waardoor er minder kleding werd verkocht. Tevens speelde de toenemende concurrentie een rol. De omzet van kleding en schoenen bij het Britse bedrijf daalde met 2,2 procent in het laatste half jaar, ondanks de renovatie van de winkelinrichting bij damesmode en een update van een aantal eigen merken van Marks & Spencer. De opbrengsten van de website daalden met 6,3 procent door aanloopproblemen met de nieuwe site. Bolland liet weten een ‘verbetering’ te zien in winkels met vrouwenkleding, maar zei ook dat het warme herfstweer had geresulteerd in ‘een hoog niveau van promotieactiviteiten op de markt’. De omzet van damesmode steeg in de eerste vijf maanden met 1,3 procent, voordat de aanhoudende nazomer de cijfers deed kelderen. Bolland zei dat hij werd aangemoedigd door een ‘sterke vraag hoogwaardige en meer trendy collecties’.

Non-food blijft tegenvallen voor Marks & Spencer

De non-foodverkopen van de Britse warenhuisketen blijven teruglopen. De non-foodafdelingen verkochten in het eerste half jaar 2,9 procent minder in vergelijking met een half jaar geleden, met een gelijkblijvend aantal winkels. In het tweede kwartaal was er zelfs sprake van een daling van 4 procent.

Marks & Spencer kampt al enige tijd met moeilijke marktomstandigheden. Onder leiding van Marc Bolland, die in 2010 aantrad als CEO, heeft Marks & Spencer al ruim 2,3 miljard pond geïnvesteerd om de warenhuisketen op te frissen. Er is onder meer veel geld gestoken in de website en in marketing. In 2012 heeft Bolland een nieuw kledingteam aangesteld, maar dat is er nog niet in geslaagd om de verkopen naar een hoger plan te tillen. Naast de investeringen is de internationale expansie ook een van de speerpunten van het beleid van Bolland. In september had de retailketen 455 winkels buiten het Verenigd Koninkrijk, waarvan er 160 in Europa gevestigd zijn. Bolland heeft laten weten dat hij dit aantal wil uitbreiden naar 250 filialen in 2016.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN