Macintosh transformeert met minder winkels

Economische groei verwacht de Macintosh Retail Group dit jaar nog niet. Meer omzet valt voor modebedrijven alleen te genereren met een cross channel aanpak, is de visie van het bedrijf achter schoenenformules als Dolcis, Invito, Manfield,

Scapino en Steve Madden. De komende drie jaar gaat Macintosh daarom 110 winkels sluiten. Maar in Groot-Brittannië moeten er juist winkels bijkomen. Ook sluit Macintosh overnames niet uit.

Het NederlandseMacintosh transformeert met minder winkels modeconcern wil zich in rap tempo aanpassen aan de veranderende markt en het nieuwe koopgedrag van consumenten, waarbij online een steeds grotere rol speelt, en fysieke winkels er minder toe doen. Het programma heeft de naam ‘MacFit’. "Als onderdeel daarvan is bekeken welke fysieke winkels passen binnen ons toekomstbeeld, met als conclusie de versnelde sluiting in de komende jaren van 110 winkels," zegt CEO Frank de Moor in een persbericht. Hij noemt de veranderingen 'een stapje terug om daarna verder te kunnen springen'.

Drie jaar heeft de Macintosh Retail Group uitgetrokken voor het sluiten van de 110 winkels. Tachtig winkels daarvan bevinden zich in Nederland en tien in België. Hoeveel medewerkers van het modeconcern precies hun baan zullen verliezen door de reorganisatie is niet duidelijk. Macintosh laat weten dat het overgrote deel van de personeelsvermindering kan worden opgevangen door natuurlijk verloop.

Het jaarresultaat zal volgens het concern 'beduidend lager' zijn dan in 2011. Door de sluitingen loopt Macintosh in het huidige boekjaar een omzet van 65 miljoen euro mis. En voor het boekjaar 2012 geeft Macintosh aan dat Scapino 48 miljoen euro minder waard is geworden. Voor Brantano is dat eveneens 48 miljoen euro. "De afboeking van de goodwill van Scapino en Brantano betekent niet dat we minder vertrouwen hebben in beide ondernemingen. Integendeel, wij verwachten dat Scapino en Brantano, net zoals in het verleden, in de toekomst een belangrijke bijdrage zullen blijven leveren aan het bedrijfsresultaat," aldus het persbericht van Macintosh.

MacFit houdt meer in dan alleen winkels sluiten. Zo heeft Macintosh bijna vijfhonderd ophaalpunten gerealiseerd voor het online schoenenplatform Intreza. De winkelformules moeten worden geactualiseerd. En Macintosh wil juist meer winkels in Groot-Brittannië. Dat is nodig volgens het bedrijf, om de wisselwerking tussen online en offline interessant te maken voor consumenten. Om hoeveel winkels het gaat, is niet duidelijk.

Over de toekomst is Macintosh gematigd positief. Het bedrijf wil niet alleen groeien door nieuwe winkels in Groot-Brittannië, maar ook door nieuwe overnames. Daarin is het bedrijf nog voorzichtig. Macintosh wil eerst zien hoe de markt zich verder ontwikkelt. Het doel voor 2015 is helder: een bedrijfsresultaat tussen de 30 en 40 miljoen euro.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN