• Home
  • V1
  • Leads
  • Macintosh omzet daalt verder door fysieke winkels

Macintosh omzet daalt verder door fysieke winkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De omzet in de fysieke winkels van de Macintosh Retail Group is verder afgenomen in de eerste helft van het jaar. Het moederbedrijf van schoenenformules als Dolcis, Invito, Scapino en Steve Madden gaat daarom nog zo'n

twintig winkels sluiten in de tweede helft van het jaar. Ook wil het bedrijf meer samenwerken met externe partijen als Amazon en Wehkamp.

Macintosh

moest een verlies rapporteren van 17,3 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2013. Wanneer Halfords niet wordt meegerekend - Macintosh heeft de fietsformule verkocht - kwam het netto resultaat uit op -13,2 miljoen euro.

Het Nederlandse concern boekte in het eerste half jaar een omzet van 379,6 miljoen euro. In de eerste helft van 2012 bedroeg de omzet nog 43,8 miljoen euro meer. De online omzet steeg wel, met 9,3 procent tot 20,5 miljoen euro. Macintosh verdient nu 5,4 procent van de inkomsten via het web. "Over heel 2013 zal 7 procent van onze Fashion omzet online gerelateerd zijn. Ook de toenemende verkoop via externe online en offline platformen zoals Amazon, Wehkamp en House of Fraser, maakt deel uit van onze cross channelstrategie," zegt CEO Frank de Moor.

Het bedrijf is sinds het begin van het jaar bezig met een herstructurering genaamd 'Macfit'. Onderdeel van de reorganisatie is de sluiting van 110 fysieke winkels. In de eerste helft van het jaar werden tien vestigingen gesloten. Nog zo'n vijftien tot twintig winkels moeten later dit jaar hun deuren sluiten.

Opnieuw verlies voor Macintosh

Behalve door de deprimerende economie deed Macintosh ook slechte zaken door het weer. Maart was koud, waardoor het bedrijf nauwelijks zomerschoenen verkocht. Macintosh zegt zo'n 17 miljoen euro te zijn misgelopen door het weer in de sector Fashion. Ook tuinmeubilair, dat het concern verkoopt via de formule Kwamtum, was vanwege de barre temperatuur niet in trek bij consumenten.

Met uitverkoop probeerde Macintosh spaarzaam om te gaan. "Als de omzet achterblijft proberen retailers om daar met hoge actiekortingen verandering in te brengen. Dit hebben wij ook gedaan, maar wel heel gedoseerd. Sturing op cash, margebehoud en kostenbesparing hadden prioriteit," aldus De Moor.

Toch denkt het bedrijf in de tweede helft van het jaar ook niet onder opheffingsuitverkopen en actiekortingen uit te komen. Wel denkt Macintosh geen rode cijfers meer te presenteren. De Moor: " 2013 is een transitiejaar waarin Macintosh zich prepareert voor de toekomst. Dit zal er toe moeten leiden dat in 2015 een bedrijfsresultaat wordt gerealiseerd tussen 30 en 40 miljoen euro."

Brantano
Dolcis
Invito
Jones Bootmaker
Macintosh
Macintosh Retail Group
Manfield
Scapino
Steve Madden