Louis Vuitton/Marc Jacobs: van vakman tot mode-icoon

In het Musée des Arts Décoratifs in Parijs is tot 16 september de expositie Louis Vuitton / Marc Jacobs te zien over de stichter van het modehuis en de huidige hoofdontwerper. Een tentoonstelling die de verschillen in kaart brengt van de rol

van een ontwerper ten tijde van de 19e eeuwse industralisatie en in de 21e eeuwse globalisatie. De transformatie van vakman tot creatief genie.

BezoekerLouis Vuitton/Marc Jacobs: van vakman tot mode-icoons van de Louis Vuitton / Marc Jacobs expositie worden begroet door een portret van de twee mannen die Louis Vuitton ieder op hun eigen manier en in compleet verschillende tijden groot hebben gemaakt: Louis Vuitton als naamgever in 1854, Marc Jacobs sinds zijn aantreden als hoofdontwerper in 1997. Maar de verschillen tussen de forse, besnorde Louis Vuitton en zijn gebruinde, zelfverzekerde opvolger Marc Jacobs hadden niet groter kunnen zijn, zo blijkt uit de expositie.

De eerste verdieping staat in het teken van Louis Vuitton, die zijn bedrijf 158 jaar geleden startte als koffermaker. Daar zijn de enorme kisten te bewonderen die Louis Vuitton maakte voor welgestelde vrouwen om hun korsetten, onderkleding, hoepelrokken, jurken, waaiers en hoeden in te vervoeren. Hij brak door toen hij in tegenstelling tot zijn concurrenten de koffers vederlicht en waterdicht maakte door hout te vervangen door canvas. Met het herkenbare Louis Vuitton monogram en zijn initialen op de koffers, die vandaag de dag nog steeds de accessoires van het merk sieren, groeide zijn eenmanszaak uit tot een internationaal bedrijf.

Aan de hand van Victoriaanse jurken en de antieke kisten en koffers wordt het verhaal verteld van een vakman, die zich richtte op technische en praktische vooruitgang van zijn specialisme. In The World of Marc Jacobs, zoals de tweede verdieping van de expositie heet, draait het om iets heel anders: creativiteit. De muur van de tweede verdieping van de expositie is ingericht als een levensgroot moodboard met foto’s en bewegend beeld van Jacobs’ inspiratiebronnen in zijn vijftien jaar bij Louis Vuitton: Yves Saint Laurent, Vivienne Westwood, Barbara Streisand, Elizabeth Taylor, David Bowie, maar ook Spongebob Squarepants en South Park.

Onder zijn leiding durfde het modehuis in 1997 te starten met prêt-à-porter. Met zijn gewaagde, vooruitstrevende ontwerpen veranderde hij Louis Vuitton van een merk in een internationaal gerespecteerd modehuis. Onder de vleugels van Louis Vuitton refereerde Jacobs naar de tijd van de oprichter van het modehuis door Victoriaanse jurken een panterprintmotief en hedendaags silhouet te geven. Ook het imago van het monogram en de LV-letters die door de jaren heen door de velen namaakvarianten besmet was geraakt, blies hij nieuw leven in door kunstenaars als Stephen Sprouse, Takashi Murakami en Richard Prince carte blanche te geven voor hedendaagse bewerking van het logo. De tassen zijn tentoongesteld in een vitrinekast die lijkt op een reusachtige bonbondoos. Naast de ontwerpen is Jacobs ook het brein achter de shows die elk seizoen weer voor mondiale publiciteit zorgen, zoals het carrousel van zomer 2011-2012 en de stroomtrein voor winter 2012-2013. Achter een muur met kijkgaten zijn de nu al legendarische modeshows van Louis Vuitton onder Jacobs terug te zien.

De dertig centimeter grote Marc Jacobs-pop gekleed in zijn herkenbare Schotse rok en op zijn Prada-sneakers die de expositie bezoekers uitzwaait, symboliseert de verschuiving van de functie van hoofdontwerper van een modehuis in de tijd van Louis Vuitton en nu. Een vakman als Louis Vuitton hoeft een hoofdontwerper anno nu niet meer te zijn, daar is een atelier vol mensen voor. Als onuitputtelijke bron van ideeën, mode-icoon en gezicht van het merk, daar fungeert een hoofdontwerper tegenwoordig voor.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN