Louboutin: Imagoschade door bekende consument

De strijd om de rode schoenzolen is een maatschappelijke kwestie geworden. Na modehuis Yves Saint Laurent en schoenenketen VanHaren heeft Christian Louboutin zijn pijlen gericht op een anti-islamcampagne.

En met succes, Louboutin mag bepalen wie er wordt afgebeeld met de karakteristieke zool.

AnkeLouboutin: Imagoschade door bekende consument Van dermeersch, politica van de Vlaams-nationalistische partij Vlaams Belang, kan haar Louboutins verkopen. Ze speelde de hoofdrol in een poster van de Vereniging Vrouwen tegen Islamisering (VTI). Op het affiche draagt Van dermeersch een korte rok en schoenen van Christian Louboutin. Op haar benen staan woorden als 'steniging’, ‘slet’ en ‘shariaconform’.

De Franse ontwerper wil niet geassocieerd worden met de anti-islamitische ideeën. "De rode zool is een beschermd beeldmerk en heeft een zeer grote bekendheid. Het staat voor 'le chic parisien' en door het te gebruiken als blikvanger voor een campagne tegen islamisering wordt er afbreuk gedaan aan het imago van het merk," zegt Louboutins advocaat, Thierry Van Innis in de Belgische krant de Morgen.

De rechter geeft Louboutin gelijk. De poster moet meteen verdwijnen, tot onbegrip van Van dermeersch. Ze noemt het een 'politiek vonnis, ingegeven door angst'. "Ik draag Clarks-schoenen, maar als ik straks door de televisie geïnterviewd wordt, mag dat dan nog?" vraagt haar advocaat.

Louboutin mag bepalen wie zijn schoenen draagt

Het is Louboutin: Imagoschade door bekende consumentniet voor het eerst dat merken vrezen voor imagoschade door bekende personen. Zo vroeg Lacoste twee jaar geleden aan Anders Breivik, de man die verantwoordelijk is voor de aanslagen in Oslo en Utoya, om zijn rode Lacoste sweater uit te trekken. De foto van Breivik in een politie auto met de rode trui met groene krokodil, stond in bijna alle kranten en werd veelvuldig verspreid over het internet. De Noorse krant Dagbladet noemde het verband tussen het modemerk en Breivik een nachtmerrie voor Lacoste. Maar de massamoordenaar was een grote fan. "Beschaafde mensen zoals ik zouden merken als Lacoste moeten dragen," schreef hij in zijn manifest met zijn extreem-rechtse en anti-islamitische opvattingen. Ook gaf hij aan dat het merk Lacoste hem er uit laat zien als een hoogopgeleide Europeaan met een conservatief karakter.

Abercrombie & Fitch besloot niet naar de rechtbank te gaan en het imagoprobleem zelf op te lossen. Het modebedrijf beloofde Mike 'the Situation' Sorrentino, bekend van MTV-realitysoap Jersey Shore, 10.000 dollar (7310 euro), als hij zou stopen met het dragen van Abercrombie & Fitch-kleding. Het merk wilde namelijk niet geassocieerd worden met de Amerikaan van Italiaanse afkomst. Ook maakte de keten een T-shirt met de tekst 'The Fitchuation'. De tv-ster pikte dat niet en sleepte het Amerikaanse modebedrijf voor de rechter. Sorrentino kreeg geen gelijk en bleef met lege handen achter.

Foto rechts: Anke Vandermeersch, politica van Vlaams Belang, mag geen Louboutins meer dragen op de anti-islam poster
Foto links: Abercrombie & Fitch vond Mike Sorrentino geen goede brand ambassador

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN