Lois klaar voor terugkeer naar eenentwintig landen

Over 14 dagen, 6 uur, 4 minuten en 23 seconden is het zo ver: jeansmerk Lois maakt een comeback, inclusief nieuwe website. Een klok op de website van Lois Denim telt af. Een eerdere herintroductie van het bijna vijftig jaar oude Spaanse label,

kwam niet echt van de grond. Michael Blankenstein: "Nu is alles anders, behalve de naam en de stier."

EenLois klaar voor terugkeer naar eenentwintig landen collectie geïnspireerd op het verleden, maar met een moderne pasvorm en look, een nieuwe marketingcampagne, splinternieuwe showroom in Eindhoven en herzien businessmodel. "De seizoenen laten we los," zegt Michael Blankenstein, commercieel directeur van Lois. "Mijn visie is, als het regent moet je regenjassen verkopen en als de zon schijnt korte broeken. Doordat we een eigen productiebedrijf hebben, kunnen we in zes tot acht weken vernieuwing brengen. We zijn een A-merk, maar met de snelheid van H&M en Zara."

Sinds 2008 was zo goed als stil rond Lois Denim. Het merk maakte naam als de grootste spijkerbroekenfabrikant van Europa en maakte onderdeel uit van het Spaanse familiebedrijf van de gebroeders Sáez Merino. Begin oktober 2008 vroeg het moederbedrijf van het merk zijn faillissement aan omdat het de schulden niet langer kon afbetalen. Het merk Lois werd nog in hetzelfde jaar verkocht aan Grupo Six Valves. Daarna ging ook de toenmalige importeur JimJives failliet.

Blankenstein is sinds februari dit jaar in het bezit van de wereldwijde Lois licentie en hij is bezig met de herintroductie van het merk. Maar werd Lois een jaar geleden niet ook al opnieuw gelanceerd? "Ja," beaamt Blankenstein, die samen met Sander Peeters – voorheen eigenaar van JimJives – aan het hoofd van Lois staat. "Het was de bedoeling om Lois in Nederland te herintroduceren, de licentie van een jaar geleden was enkel voor Nederland, maar het concept was toen toch nog niet klaar. We zijn opnieuw met de Spaanse eigenaren om de tafel gaan zitten. Resultaat is nu dat we een wereldwijde licentie hebben."

Blankensteins doel is nu Lois in eenentwintig landen opnieuw op de kaart te zetten. Onder andere door marketingcampagne 'Get ready for some good bullshit' en met een stand op modebeurs Bread & Butter in Berlijn. Momenteel zijn er in totaal zo’n zestig à zeventig verkooppunten, in Nederland, België, Finland, Portugal en Griekenland. Voor de wintercollectie van 2012 hoopt Blankenstein zo'n honderd verkooppunten in ieder land te hebben. Lokale partners gaan daar buiten de Benelux mee aan de slag.

"In Nederland richten we ons op wholesale en moeten de spijkerbroeken vooral bij jeansboetieks komen te liggen. In het buitenland focust Lois ook op shop-in-shops, want in Duitsland en in de UK moet je daar wel mee werken, en een eigen retailwinkel. Nederland zal daarvoor wel als testland fungeren."

Foto: Showroom Lois Denim Eindhoven

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN