• Home
  • V1
  • Leads
  • Lief! en Stoer! straks internationaal bekend

Lief! en Stoer! straks internationaal bekend

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Nederlandse Lief! staat op het punt om het mode- en lifestyleconcept fors uit te breiden in het buitenland. Kreten als Lief! en Stoer! waar het merk bekend mee werd, worden voor de Duitse, Amerikaanse of Scandinavische

markt niet vertaald. "Juist dat Nederlandse en eigenwijze van ons concept spreekt retailers
over de grens heel erg aan," zegt directeur John van den Herik. "Het is authentiek en dat moet je niet in andere talen gaan doen."

Het afgelopen jaar heeft Lief! in eigen land al een flinke groeispurt gemaakt. Het aantal verkooppunten is in 2009 gegroeid van 150 naar 2500. Dit is te danken aan de uitbreiding van het productaanbod en de samenwerking met diverse licentiehouders. Zo is er onder meer een volledige Lief! verzorgingslijn bijgekomen die bijvoorbeeld bij drogisterijketen Etos wordt verkocht. Daarnaast is er een verflijn, een bed- en badcollectie, een tassenlijn en stationery toegevoegd. "We willen een totaalconcept verkopen," zegt Van den Herik, "en daar zijn waar de consument het zoekt". Dat betekent dat de nieuw aangekondigde Lief! behang en wanddecoratie die samen met de Britse behangspecialist Graham & Brown wordt ontwikkeld, straks bijvoorbeeld ook bij bouwmarkten zal worden verkocht.

In Nederland zijn er afgelopen jaar vijf nieuwe Lief! winkels bijgekomen, waarmee het totaal nu op veertien staat. Van den Herik denkt dat aantal de komende twee jaar te kunnen verdubbelen tot 25 à 30 filialen. In België start het bedrijf op korte termijn met een franchisepartner om ook daar Lief! winkels te gaan openen.

Internationaal gaat het bedrijf met de groothandel van start. Welk land als eerste aan de beurt komt wil Van den Herik nog niet zeggen. Hij verwacht wel op "zeer korte termijn" (begin 2010) een partner te hebben voor uitbreiding in West-Europa (Duitsland, Scandinavië of Groot Brittannië). "Maar er is ook al belangstelling uit Japan en de VS." De geplande internationale uitbreiding zal volgens de directeur gepaard gaan met een omzetgroei van 30 à 50 procent. Dankzij de nationale groei heeft het bedrijf afgelopen jaar naar eigen zeggen al een omzetplus van 30 procent genoteerd.

In oktober 2008 won Lief! een rechtzaak die het had aangespannen tegen Prénatal wegens merkinbreuk. Prénatal bracht in 2006 producten (o.a. slabbetjes en een lakenset) met daarop het woord 'lief' op de markt. De rechter stelde Lief! B.V. in hoger beroep in het gelijk dat het teken (lief!) onderschijdend vermogen had verkregen door het intensieve gebruik en succes van Lief! en zodoende niet door anderen mag worden gebruikt. Van den Herik is niet bang dat hij in het buitenland opnieuw met merkinbreuk zal worden gefronteerd. "Wij hebben het merk overal gedeponeerd en ik hoop dat de uitspraak van de rechter hier als leidraad geldt."

Foto: lief! stoeltje.jpg

LIef
Lief!