Lidewij Edelkoort: Mode beleeft tweede romantiek

“Hebben jullie zin in iets helemaal nieuws?” vraagt trendforecaster Lidewij Edelkoort aan een zaal vol modeprofessionals in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. “Gooi alles wat je in de kast hebt hangen maar weg, want na ruim twintig jaar

maakt de mode eindelijk weer eens een radicale verandering door.” Ze lacht: “Goed nieuws voor de verkoop.”

Op Lidewij Edelkoort: Mode beleeft tweede romantiekalles lijkt Lidewij Edelkoort een antwoord te hebben. Al steekt ze soms wel, zonder dat ze het door heeft, ineens een verhaal af in het Engels. De trendforecaster, die onlangs de Prins Bernhard Cultuurfonds prijs in de wacht sleepte, van 75.000 euro, beantwoordt moeiteloos alle vragen. Over trends in accessoires – metalen riemen, laag op de heupen – de toekomst van de modebranche – “Er komt mode aan die echt gepast moet worden, dus minder goed voor internetwinkels” – planten – geraniums, maar ook tulpen met de bol er nog aan – en volgens Maureen Reulink, die het trendseminar met Edelkoort organiseerde, wil haar zoontje zelfs dat de trendanalist voorspelt of het lekker weer gaat worden dit weekend.

Voor de trends in de mode, voor de herfst en winter van 2013 en 2014, ziet Edelkoort vooral een tweede romantische golf. Ze viel van haar stoel, vertelt ze, toen ze een essay las over achttiende en negentiende eeuw. “Alles klopte met deze tijd: respect voor de natuur, hang naar poëzie, de invloed van midden-Europa, de hang naar het regionale en folklore en het aanbidden van melancholische gevoelens. We leven in een tijd met angst en weinig hoop. Maar de jonge mensen van nu weten niet beter. Stagiairs die ik heb, zeggen: ‘Wat nou crisis? We doen nog steeds leuke dingen. Het valt allemaal wel mee’.”

Binnen de romantische stroming, ziet Edelkoort veertien thema’s voor de mode: mystiek, melancholie, nostalgie, lyrisch, Germaans, Engelse esthetiek, folklore, absurdisme, romantisch conceptualisme, organic, sjamanisme, wandelaars, poëzie en hectiek. Hoe zich dat concreet uit? In de terugkeer van maxijassen, geïnspireerd op mystieke nonnen uit de middeleeuwen, aandacht voor capuchons, kleine ingepakte lijfjes met grote rokken, troubadour laarzen of pantoffelschoenen met puntneuzen en tent-achtige kleding met nomadische invloeden. Het beeld is vooral Victoriaans, met militaire invloeden. Soms kuis, kleine-meisjes-achtig met witte befjes, want in deze tijd wil niemand meer echt volwassen worden. In de zaal klinkt gegrinnik als Edelkoort het heeft over kinderkleding voor volwassenen, met witte sokjes, ronde kraagjes en stoffen als badstof.

Maar naast badstof zijn er ook juist veel rijke materialen in de herfst en winter van 2013 en 2014, met geborduurde prints, kant in combinatie met wol, tweeds en tapijt dessins. Jersey gaat weg, tailor komt terug. De kledingstukken zijn onafgewerkt of het knitwear is al gepild. Wit is niet meer weg te denken uit de wintercollecties. Bruin is net zo inspirerend als zwart. Ook pastels in combinatie met zwart kunnen goed, en metaaltinten als koper en tin, mits ze in mat zijn uitgevoerd.

Voor accessoires adviseert Edelkoort hoeden en Victoriaanse tassen. Maar pas op, want het gouden accessoire tijdperk is volgend jaar voorbij. “Omdat de mode lang heel basic en hetzelfde was, lag de nadruk op de it-bag van het seizoen. Nu is er weer een grotere rol voor kleding. Er komt een nieuw evenwicht.”

Yasmine Esser

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN