• Home
  • V1
  • Leads
  • Lichte omzetdaling stelt Maxeda tevreden

Lichte omzetdaling stelt Maxeda tevreden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Maxeda, het moederbedrijf van onder meer V&D, De Bijenkorf, M&S en Hunkemöller, is tevreden over de omzetstijging van 0,6 procent in boekjaar 2008/2009. Dat zegt Tony DeNunzio, bestuursvoorzitter van Maxeda: “Het verheugt mij dat we ondanks deze uitdagende tijden verdere

vooruitgang hebben geboekt in het realiseren van onze strategische doelstellingen.”

Hoewel de netto-omzet bij Maxeda steeg met 0,6 procent naar 3,2 miljoen euro, blijkt uit de definitieve jaarcijfers dat het concern de omzet zag dalen op basis van een gelijk aantal winkels als vorig jaar. Zonder de omzet van de nieuwe winkels mee te tellen, daalde de omzet met 1,1 procent. Maxeda had een goed eerste halfjaar in 2008/09, maar in de tweede helft van het jaar kwamen de resultaten onder druk te staan door de snel verslechterende marktcondities. De operationele winst nam af met 4,4 procent tot 223 miljoen euro. De cijfers zijn exclusief de resultaten van Claudia Sträterm dat het bedrijf in maart verkocht aan de Nederlandse investeerder 2Deal Ventures.

Maxeda deed zoveel mogelijk om de impact van de marktomstandigheden te beperken, vertelt DeNunzio: “Een strikt marge management samen met controle op kosten en werkkapitaal hebben geleid tot resultaten over het afgelopen jaar die tot tevredenheid stemmen. We verwachten dat 2009 een moeilijker handelsjaar wordt, maar we hebben de noodzakelijke maatregelen getroffen om Maxeda’s sterke marktpositie te behouden.” Eén van de inspanningen die Maxeda deed was het openen van 88 nieuwe winkels. Daaronder waren in de sector mode een nieuwe V&D in Venlo en filialen in het buitenland voor Hunkemöller en M&S. Het marktaandeel voor de meeste winkelketens en productgroepen nam toe in het afgelopen jaar. In totaal investeerde Maxeda 122 miljoen. Behalve aan het openen van nieuwe winkels en distributiecentra en het verbouwen van warenhuizen werd dat besteed aan een duurzaamheidsprogramma om een bijdrage te leveren aan een beter milieu. Zo wist bijvoorbeeld de Bijenkorf 8 procent energie te besparen en zette het duurzame vrouwenlabel Pure op de markt. Hunkemöller vervoerde zijn goederen per boot in plaats van per vrachtwagen en reduceerde daarmee de CO2 uitstoot met 32 procent. V&D en La Place wisten 80 procent van hun afval te scheiden.

De goede doelen werden ondanks de crisis niet vergeten. Hunkemöller doneerde 125.000 euro aan het KWF Kankerbestrijding en ging door met de gezamenlijke strijd tegen borstkanker De Bijenkorf steunde wederom ‘Stop Aids Now!’ door de verkoop van ‘Art Bags’ Maxeda ondersteunt het Leger des Heils met retail kennis en expertise om zo bij te dragen aan de verwezenlijking van het doel een echte winkel te openen in 2009.

Maxeda