Li Edelkoort pleit voor duurzaam produceren
bezig met laden...
Volgens Edelkoort heeft de mondiale crisis in de modewereld tot een verheldering van het aanbod geleid. Bedrijven hebben keuzes moeten maken en zijn zich gaan richten op datgene waar ze echt goed in zijn. Zij pleit dan ook voor kleinere collecties, minder produceren en minder transport. “Meer omzet met minder producten. In de auto- en voedselindustrie worden dezelfde stappen gezet, en je ziet dat het werkt.”
De aarde, in al haar rijkdom, is dan ook het uitgangspunt van de trendanalyse, waarbinnen diverse elementen worden opgevoerd ter illustratie van de verschillende tendensen. “Moeder aarde heeft niet alleen ter inspiratie gediend, het is ook een hommage aan haar,” zegt Edelkoort. Zo is daar het thema 'kalk/chalk'; een ivoorachtig wit, off white en combinaties van verschillende witten. “De bloese komt terug en dat gaat ten koste van het T-shirt.”
'Rots/rock'; staat voor active wear, monumentale kleding, een terugkeer van oversized items, zware schoenen met veters en rugzakken.
'Aarde/earth'; hierin aardetinten die zich goed laten combineren met het 'kalk' kleurenpalet. Verder primitieve dessins en horizontale strepen.
'Kristal/crystal'; laagjesmode met fijne voiles, tule, lichte pastels en pailletten.
'Pigment'; intense kleuren die het beste tot hun recht komen in eenvoudige, sterke vormen en opnieuw noemt Edelkoort de kleur geel het roze van de toekomst. “Daar komen we de komende vijftien jaar niet vanaf.”
In totaal presenteerde Edelkoort vijftien modethema's voor de zomer 2012. Na de pauze was er aandacht voor lifestyle en interieur met als belangrijkste tendens dat buiten in de toekomst meer naar binnen wordt gehaald.
Het volgende trendseminar - voor winter 2012/13 - is op 24 mei 2011.