Kurt Geiger helpt The Jones Group zwaar weer door
bezig met laden...
“Onze
The Jones Group nam Kurt Geiger, die op dat moment 49 eigen winkels en 156 verkooppunten in warenhuizen als Harrods en Selfridges had, in juni 2011 over voor 350 miljoen dollar (264 miljoen euro). De overname maakt deel uit van de strategie van het modeconcern om zich te concentreren op gebieden waar de meeste groeimogelijkheden zijn, zoals luxe en eigentijdse merken. Met Kurt Geiger hoopt The Jones Group een belangrijke rol te gaan spelen in het Europese schoenensegment. Ook heeft het bedrijf ambities om met de Britse schoenen naar de Amerikaanse markt te gaan.
Naast investeren in luxe en eigentijdse merken is The Jones Group in boekjaar 2011 ook met een andere groeistrategie begonnen, namelijk het hart van het bedrijf weer gezond krijgen. In oktober kondigde het modeconcern de eerste maatregel aan: de afstoting van de jeansdevisie. Het bedrijf voerde gesprekken met het Israëlische modebedrijf Delta Galil Industries Inc over de overname van haar jeanstak voor een bedrag van 350 à 400 miljoen dollar (264 à 302 miljoen euro). Maar in januari werd bekend dat The Jones Group de jeansdivisie toch niet gaat verkopen. Het Amerikaanse modebedrijf liet in een verklaring weten alle gesprekken over de verkoop te hebben beëindigd en de bedrijfsvoering zelf voort te zetten. Een reden daarvoor werd niet gegeven, maar mogelijk is The Jones Group door de positieve omzetcijfers over boekjaar 2011 van gedachten veranderd. Met een jaaromzet van 179,2 miljoen dollar (135,2 miljoen euro) levert de jeanstak na de eigen winkels, sportkleding en wholesale het meest op.
Voor boekjaar 2012 blijft The Jones Group zich concentreren op de gebieden waar het bedrijf de grootste mogelijkheden voor groei ziet: vernieuwende luxemerken, internationale expansie en het verbeteren van de kernactiviteiten. Een nieuw ontwerpteam onder leiding van creatief directeur Stefanie Greenfield en een nieuwe benadering van brand management moet de merken van The Jones Group nieuw leven in blazen.
The Jones Group werd in 1970 opgericht onder de naam Jones Apparel Group. Sinds 2010 is het bedrijf verder gegaan onder een nieuwe naam die beter aansloeg bij de visie van het bedrijf om te groeien. The Jones Group ontwerpt, verkoopt en distribueert in totaal 35 merken.
Beeld: Kurt Geiger