• Home
  • V1
  • Leads
  • Kristof Buntinx wil label verkopen in multibrandwinkels

Kristof Buntinx wil label verkopen in multibrandwinkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Kristof Buntinx gebruikt mode om een boodschap over te brengen. 2D-crisisjuwelen van karton om aan te geven dat luxe niet in goud en diamanten zit, een internetspel waarin kinderen de Russische president Poetin kunnen aankleden in jurken van de ontwerper als reactie op de

antihomowetgeving in Rusland. Toch vindt Buntinx de boodschap niet belangrijker dan de vorm. “Alles wat ik ontwerp moet vooral draag- of bruikbaar zijn en er mooi uitzien. Vreemd genoeg wil ik er ook altijd wat mee zeggen, maar dat gebeurt vanzelf.” De Vlaming vond onlangs een zakenpartner die op zoek gaat naar fysieke verkooppunten voor zijn label.

Ontwerpen Kristof Buntinx zijn combinatie van boodschap en vorm

“De Oscar-jurken die ik onlangs voor Veerle Baetens ontwierp, hebben geen boodschap. Ik had gewoon een goed idee en stelde mijn ideeën voor aan haar management, maar Baetens styliste had al gekozen voor een jurk van Haider Ackermann.” Een verhaal koppelde Buntinx er later alsnog aan, toen de Huffington Post Ackermann's creatie een patatzak noemde. “Daardoor kon ik mijn label alsnog onder het licht brengen. Ik pakte mijn kans en stuurde een mail rond waarin ik uitlegde hoe Baetens er uit had kunnen zien,” legt Buntinx uit.

Buntinx deed meer dan tien jaar geleden al cursussen patroon maken en kleding naaien en liep stage bij onder andere Viktor & Rolf, maar ging vervolgens de reclamewereld in en schopte het tot een hoge functie bij een groot reclamebureau. “Tot ik een burn out kreeg. Op dat moment ben ik opnieuw begonnen met creatief bezig zijn. Ik besefte me dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Het is een cliché, maar als kunstenaars niets met hun creativiteit kunnen doen, worden ze zot.”

“In 2008 begon ik stilletjes aan met het ontwerpen van hoeden, samen met hoedenmaakster Martine Verstraeten. Ik heb ooit een psychose gehad, waarbij ik alles letterlijk nam. Hierdoor heb ik me laten inspireren.” Buntinx vertelt dat hij bijvoorbeeld de vingerhoed maakte, een hoed in de vorm van een vingerhoedje, en de hoofddekselhoed, een deksel voor op het hoofd. Later ontwierp hij een das met daarop een afbeelding van het gelijknamige dier en een handtas in de vorm van een hand.

Inmiddels zijn de creaties van Buntinx vooral een protest als reactie op politieke en economische kwesties. “Mijn protestboxershorts van vorig jaar werden wereldnieuws,” zegt een trotse Buntinx, die met de boxershorts gaypropoganda voerde naar aanleiding van de nieuwe Russische homowetgeving. “Ik wou al langer een collectie met boxershort maken en ik hou van de Russische gymnastenlook, maar toen ik de filmpjes op Facebook zag waarin Russische, LGBT jongeren worden mishandeld, heb ik me dat erg aangetrokken.” Buntinx maakte een kalender met sexy mannenmodellen in zijn boxershorts, die hij vervolgens opstuurde naar de Russische ambassade in België. “Ik heb daar uiteraard geen reactie op gekregen,” vertelt de ontwerper lachend. Hij laat weten te werken aan een nieuwe collectie boxershorts. “Het wordt geen reactie meer op de antihomowetgeving, dat is door alles wat er nu op de Krim gebeurt niet leuk meer, maar het wordt wel weer een actueel thema.”

Kristof Buntinx wil commerciëler worden

“Ik werk alleen met projecten en maak geen collecties per seizoen, omdat ik mijn investeerder zoals Han Nefken (de geldschieter voor Viktor & Rolf en Christophe Coppens) en Christian Cigrang (voor AF Vandevorst en Christian Wijnants) nog moet vinden. Je moet schaalgrootte hebben om winst te kunnen maken tegenwoordig. Ik doe al mirakels met het kleine beetje wat ik kan prefinancieren, eerlijk gezegd.” Buntinx beschrijft hoe hij zijn label stapje voor stapje groter maakt. In 2011 heeft hij zich bijvoorbeeld aangesloten bij een organisatie voor beeldend kunstenaars en sinds een aantal weken heeft hij ook een zakenpartner gevonden die zijn producten gaat presenteren aan boetieks. “Ik vind het moeilijk om een winkel binnen te stappen en te zeggen 'Ik ben Kristof Buntinx en dit is mijn label.' Toch heb je om te verkopen echt winkels nodig. Een webshop alleen is niet voldoende. Zalando doet het goed, maar die hebben dan ook genoeg budget voor reclame."

Ondanks dat Buntinx kleinschalig werkt – hij werkt vanaf huis, zijn moeder regelt de verzending voor de webshop -, is hij niet bang om dingen uit handen te geven en heeft hij een netwerk van mensen om zich heen opgebouwd. “Ik heb geleerd dat ik niet alles zelf kan, omdat ik niet goed genoeg ben. Ik ben goed in concepten bedenken, maar mijn ontwerpen laat ik door anderen uittekenen en in elkaar zetten.” De ontwerper wil nog kwijt dat hij zich zorgen maakt over de toekomst van de (Belgische) mode. “De ambacht van het kleren maken is aan het uitsterven. Massa's studenten gaan naar de modeacademies, maar iedereen wil alleen maar ontwerpen. Mensen die bij mij komen solliciteren hebben dezelfde cursus kledingmaken gevolgd als ik een aantal jaar geleden ook deed, maar ik weet dat dat niet voldoende is.”

Buntinx heeft naast nieuwe boxershorts nog meer op de planning staan voor de komende tijd. Zo werkt hij aan een aantal politieke campagnes voor bevriende politici, ontwerpt hij een jurk voor een bekende muzikante, en heeft hij samen met René van den Berg, de Nederlandse schoenenmaker die al voor Lady Gaga creaties heeft gemaakt, een paar schoenen ontworpen die binnenkort aan het grote publiek geshowd gaan worden.

Foto boxershorts: Herman van Gestel

Kristof Buntinx