• Home
  • V1
  • Leads
  • Koton: een erkend succesverhaal

Koton: een erkend succesverhaal

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Er zijn maar weinig kledingmerken die zich officieel een succesverhaal kunnen noemen. Maar met het winnen van Mapic Eg Retail Award in de categorie retail success story is het Turkse label Koton daar in elk geval eentje van. "We kennen Turkije allemaal als een land dat anderen

bevoorraadt. Koton komt buiten Turkije en toont zich een zeer sterk merk. Het verspreidt zich over de wereld en begint een bekende naam te worden over de gehele wereld," zo sprak de jury van de Retail Award lovend over het Turkse merk.

Een retail success story is een titel die het merk eer aandoet. Want Koton werd opgericht in 1988 en groeide sindsdien uit tot een internationaal merk met met ruim 170 eigen winkels en meer dan 600 verkooppunten wereldwijd.

Vandaag de dag porduceert het bedrijf meer dan zevenduizend verschillende stijlen voor twintig collecties per jaar. Daarvoor heeft het bedrijf meer dan honderd ontwerpers in dienst, waaronder de -ook in het westen- populaire Bora Aksu, die er zijn eigen designerlijn heeft.

Onder de paraplu van het merk Koton, zijn er drie sublabels opgezet: Olé, voor jonge vrouwen, Smart, gericht op vrouwen met gedistingeerde smaak, en Koton Men, een herenlijn voor mannen tussen de 25-35.

Het merk richt zich op jonge mensen met een individuele smaak, wat op de website van Koton wordt omschreven als een Urban Yuppie Attitude. Dat blijkt te werken, getuige de enthousiaste consumentenreacties verspreid over het internet. "Koton is een superleuke winkel!" zegt Katre op Turksnl.net. "Vooral de schoenen van Koton zijn erg mooi. Jammer dat er geen Koton in Nederland is!"

Vooralsnog blijft dat ook zo, laat de afdeling PR van Koton weten. Het enige West-Europese land waar de kleding wél een eigen winkel heeft, is Duitsland; een land dat bekend staat als geliefde vestigingsplaats voor mensen van Turkse origine. Verder zoekt Koton zijn klandizie liever in de opkomende economieën: Rusland, Oost- Europa en verschillende Arabische landen.

Koton
Turkije