• Home
  • V1
  • Leads
  • Kopenhagen: beurzen met stabiele aantallen

Kopenhagen: beurzen met stabiele aantallen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De modebeurzen van Kopenhagen hebben zich na moeilijke tijden als gevolg van de wereldwijde economische en financiële crisis, weer gestabiliseerd. Afgelopen week noteerden ze ofwel een min of meer stabiele toeloop of zelfs

een lichte toename ten opzichte van de zomer van 2010. De organisatoren konden zich algemeen verheugen over een groter aantal buitenlandse bezoekers. Vanwege hen hadden de organisatoren zich tenslotte bijzonder ingespannen, om de internationale status van de Kopenhagen Fashion Week verder uit te bouwen.

De CIFF en haar kindermode spin-off CIFF Kids, registreerden op vier beursdagen (3 tot 6 februari) 26.484 gasten en daarmee iets minder dan in februari 2010, toen 27.650 bezoekers naar het Bella Center waren gekomen. Vergeleken met afgelopen zomer (24.653 bezoekers) was de traditionele beurs, die reeds voor de 36e keer plaatsvond, evenwel 7 procent gegroeid. Groot belang hechtten de organisatoren aan het feit, dat het aantal vakbezoekers, dat van buiten Scandinavië gekomen was, ten opzichte van het afgelopen winterevenement, ondanks de lichte daling van de totale bezoekersaantallen, met 5 procent was toegenomen. Voornamelijk uit Italië waren duidelijk meer inkopers gekomen, verklaarden ze.

De Gallery beurs, gespecialiseerd in op designgeoriënteerde merken, maakte melding van een soortgelijke trend. Op Forum bleef het aantal bezoekers (11.538 bezoekers) op de drie beursdagen (3 tot 5 februari) achter op het evenement van vorig jaar februari (12.364), maar overtrof het aantal van augustus 2010 (11.399) met 1,2 procent. Op het gebied van exposanten (308 merken) en de totale oppervlakte (4.650 vierkante meter) bereikte de beurs nieuwe records. Nieuwkomers aan de kant van de exposanten waren onder andere het Deense topmerk Bruuns Bazaar, alsook internationale zwaargewichten zoals Closed en Guess.

Volgens de organisatoren bleef het aantal binnenlandse bezoekers in vergelijking met de zomer constant, maar ze konden meer internationale bezoekers te verwelkomen. "Dit was voor het eerst dat we inkopers van alle continenten hadden", aldus beursdirecteur Chris Gregersen. Hij was met name blij met de goede sfeer: "Ik heb nooit zoveel blije exposanten gesproken”. Bestellingen zouden onder andere zijn geplaatst door inkopers van gerenommeerde retailers zoals Liberty, Brown Thomas, ASOS, Selfridges, Franck et Fils, L'Eclaireur, Harrods of Barney's.

Naast de beurs organiseerden de makers van Gallery ook weer tal van catwalkshows van gerenommeerde Deense labels. Een totaal van 10 modeshows stonden in de zalen van de Koninklijke Deense Academie voor Muziek op het programma, waaronder overdadig gechoreografeerde shows van Stine Goya en Barbara ì Gongini in de grote concertzaal, die behoorden tot de hoogtepunten van de modeweek.

Tevreden waren ook de organisatoren van de beurzen CPH Vision en Terminal-2. CPH Vision, met zijn sterke Scandinavische exposantenportfolio- 60 procent van de 221 getoonde merken waren afkomstig uit Noord-Europa – kon 12.385 vakbezoekers begroeten in de historische Øksnehallen. Dit betekende een lichte daling ten opzichte van vorig jaar februari (12.404); evenwel vond de show destijds nog op vier in plaats van de tegenwoordige drie dagen plaats (3 tot 5 februari).

De denim- en streetwearbeurs Terminal-2 meldde ondanks de eveneens kortere looptijd een groei in het aantal bezoekers. Daar bevonden zich 13.752 bezoekers, 5,5 procent meer dan een jaar geleden (12.966) om de nieuwe collecties van 247 merken te aanschouwen. De drukste dagen waren volgens de organisatoren donderdag en vrijdag. Behalve inkopers uit Scandinavië, registreerden ze ook een goede toeloop uit Duitsland, Italië, de Beneluxlanden en Groot-Brittannië.

Ondanks de solide totaalcijfers, wordt in Kopenhagen verder gediscussieerd over de toekomst van de beurzen. Men is het er over eens dat de nauwere samenwerking van alle betrokkenen, waarover vorig jaar overeenstemming is bereikt, nu reeds een positief effect op het hele evenement heeft gehad. Deze samenwerking zal nu verder worden uitgebouwd. Daarvan zou Kopenhagen ook in de toekomst kunnen profiteren:"Het beste recept voor succes is de synergie tussen de beurzen en de Fashion Week," concludeerde Iben Albinus Sabroe, de hoofdredacteur van het modeweekblad Dansk Daily.

Van onze correspondent

CIFF
Copenhagen Fashion Week
CPH
GALLERY