Kledingwetgeving in de maak
bezig met laden...
Toch zijn er ook tegenstanders: Moslimorganisaties hebben zich tegen het verbod uitgesproken omdat het de discriminatie van de moslimgemeenschap zou verergeren. Het dragen van religieuze symbolen is volgens haar een fundamenteel recht. Ook de moraalfilosoof Patrick Loobuyck sprak zich uit tegen het verbod, dat hij een “unfaire en onnodige vrijheidsbeperking” noemt. Daarmee gaat hij in tegen de redenering van een andere filosoof, Etiënne Vermeersch, die eerder in zijn studie 'de islam en de hoofddoek in België'verkondigde dat er “geen argumentatie bestaat” tegen de beslissing een hoofddoekenverbod in te voeren.
Maar dat is nogal stellig. In Frankrijk, dat ook werkt aan een verbod, stelde de Conseil d’Etat dat een verbod ‘juridisch onhaalbaar’ is omdat het in strijd is met het Europese verdrag van de rechten van de mens.
Toch is het niet voor het eerst dat er wetgeving over kleding wordt ingevoerd. Zo hebben de Engelsen in de achttiende eeuw en wet ingevoerd die de Schotten te verboden een kilt te dragen op straffe van een gevangenisstraf die kon oplopen tot zeven jaar.
Van de dertiende tot de zeventiende eeuw waren er in Europa zogeheten ‘weeldewetten’ van kracht, waarin werd vastgelegd dat bepaalde artikelen -waaronder modeartikelen- waren voorbehouden aan bepaalde sociale klassen. Ook Egypte gold een dergelijk verbod. Daar waren vroeger sandalen verboden voor mensen uit de lagere klassen en in het oude Rome hadden alleen de Romeinse burgers recht op het dragen van een toga.
Achteraf doen al deze wetten enigszins bizar aan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze inmiddels allemaal zijn afgeschaft. Het zal een kwestie van tijd zijn, maar ook het boerkaverbod waait ten slotte waarschijnlijk weer over. De uiteindelijke beslissing van het parlement over de kwestie valt half april.