Kleding en schoenen online het meest verkocht

Kleding en schoenen is onder Belgen het meest populaire product om online te kopen. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.062 mensen door handelsfederatie Comeos in samenwerking met onderzoeksbureau InSites. Het aantal Belgen

dat deze producten online koopt is met 6 procent naar 46 procent gestegen ten opzichte van 2012. Hotelovernachtingen komen met 38 procent op een tweede plaats. De kans dat deze stijging door blijft zetten is groot: 89 procent van de ondervraagden geeft aan ook volgend jaar weer online te kopen.

"Het succes van de Kleding en schoenen online het meest verkochtonline verkoop van schoenen en kleren hebben we te danken aan de opkomst van pure online spelers, maar vooral ook de reactie van de klassieke handelaars daarop," zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "We merken dat handelaars online meer investeren. En de klanten volgen zodra er een interessant aanbod is op de site."

Gemiddeld besteedt de Belgische consument 170 euro per maand, dus 2.040 euro per jaar. Dit is een stijging van 30 procent ten opzichte van de eerste enquête van het bedrijf in 2011. Niet alleen de bestedingen gaan omhoog, ook het aantal mensen dat online koopt neemt toe. 59 procent van de Belgen koopt wel eens via een webwinkel, dat is 7 procent meer dan in 2012.

De reden van de toename is vooral de prijs. Vorig jaar was dit nog tijdswinst en gemak. Michel: “Het vertrouwen in de webwinkels stijgt, de levering vormt geen probleem meer – dus wordt de prijs belangrijker.” Dit is volgens Michel een teken van het volwassen worden van de markt. Wat dit betekent? Mensen uit alle leeftijdsgroepen kopen nu online, in plaats van meer de jongeren. In 2011 kocht namelijk 45 procent van de 44 tot 59-jarigen online, nu is dit 56 procent. "De leeftijdsverschillen vallen weg, en we hebben definitief de stap gezet naar de late majority."

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN