Klanten winnen door een interactieve winkelbeleving

Sprekende winkelruiten, zwevende artikelen in de winkel, hologrammen; het klinkt als een winkel van de verre toekomst, maar toch zijn deze retail concepten in al vooroplopende winkels te vinden. IretailSolutions ontwikkelt nieuwe concepten om meer beleving in de winkel te krijgen, en

loopt voorop in technische ontwikkelingen. “Met een iPad in je winkel red je het niet meer”, zegt Richard Kuijpers, directeur van iRetailsolutions.

Klanten winnen door een interactieve winkelbeleving“Een iPad in je winkel is niet meer genoeg”

Ze zijn pas vier maanden open als zelfstandig bedrijf, maar de grote mode retailers staan al aan de deur. Kuypers: “Microsoft, H&M, al dat soort merken komen naar ons. Ze zijn allemaal zoekende naar nieuwe manieren van verleiden van de klant.” Vorige maand lanceerden ze een pop-up store in Nijmegen, waar klanten hun producten konden bekijken. Het was erg druk geweest volgens Kuipers. Niet alleen flagshipstores weten iRetailsolutions te vinden, ook steeds meer francisers durven de stap inmiddels te zetten. “Retailers zijn op zoek naar het creëren van een unieke beleving. Geef klanten het gevoel dat ze iets exclusiefs beleven.” Inmiddels rekent hij Van Ossen Tassen en Van den Assem al tot zijn klanten. Binnenkort lanceert iRetailsolutions bij de flagshipstore van H&M in Rotterdam een selphiephotobooth en spiegeldisplay.

Sprekende winkelruiten zorgen voor stop-and-wonder-effect

Onlangs werd bekend dat het schoenenmerk Van Haren ‘fluisterende winkelruiten’ gaat testen in flagshipstores in Amsterdam en Breda; een concept van iRetailsolutions. Er wordt gebruik gemaakt van een sonartechniek op het raam, die muziek of reclameboodschappen kan afspelen. Door trillingsblokjes aan de binnenkant van het raam kan er een vermogen van 20 of 60 Watt bereikt worden. “We hebben samen met een partner een sonartechniek uit Amerikaanse onderzeeboten doorontwikkeld. Door microtrillingen kunnen oppervlakten als staal, hout of dubbel glas omgezet worden in luidsprekers. De trillingen hebben een lage frequentie en brengen geen schade aan de ruit”, vertelt Kuijpers. De techniek die ze hebben ontwikkeld heeft een vibratie van 4 microns om de winkelruit te kunnen laten fungeren als speaker. “Door de etalageruit kan je zowel binnen als buiten reclameboodschappen en muziek horen. Zo creëer je een stop-and-wonder-effect.” Een volumebegrenzer zorgt ervoor dat het geluid binnen de decibelnorm blijf. Kuijpers: “Overdag mag je 50 decibel produceren, dat is stemniveau. ’s Avonds brengen we dat terug naar 42 decibel, dat is het niveau van fluisteren of zacht praten.” Er zijn oneindig veel mogelijkheden, vertelt Kuiper enthousiast. “Alles wat kan trillen kan een speaker worden.” De aandacht voor de etalage zou met 40 procent toenemen zegt Kuijpers.

“Loyalty is het sleutelwoord voor winkelbeleving”

Belonen is het sleutelwoord volgens de directeur. Hij is erg blij met het concept iBeacons, waarmee klanten loyalty kunnen verdienen. “Klanten kunnen een app van de retailer downloaden, die gekoppeld is aan zogeheten iBeacons in de winkel. Zo maakt de iBeacon contact met de klant in een straal van 60 meter, bijvoorbeeld door een actie van de winkel of een welkomstboodschap. Stel je maar voor als je een winkel binnen gaat en je krijgt het bericht ‘omdat je hier voor de vijfde keer bent, krijg je 10 procent korting’.”

Wat zijn de belangrijkste concepten van de toekomst? “Men blijft zoeken naar online- en offlineverbinding”, zegt Kuijpers. “Creëer een sfeer waar de consument zich fijn bij voelt. Daar spelen wij continue op in.” Kuijpers gelooft heilig in gepersonaliseerde boodschappen. “Het is een hoge mate van service die je kan verlenen. Als retailer moet je weten wat je klant zoekt. Momenteel zijn ze bezig met een nieuw concept, namelijk zwevende producten. “Het idee is dat je bij het inlopen van de winkel producten in de winkel kan activeren door iBeacons. We werken aan een concept waarbij producten door middel van magneetjes gaan zweven, als ze in contact komen met iBeacons.

Groot-Brittannië loopt voorop in techniek

In Groot-Brittannië zijn retailers al veel verder in interactieve winkelconcepten. Zo worden voorbijgangers van winkels als GAP, Selfridges, Marks & Spencer en Harrods al langer aangesproken door fluisterende winkelruiten. Onlangs lanceerde de Londense modezaak Rivet and Hide een interactieve winkelruit met geleidende inkt. Door gebruik te maken van een raamsticker kunnen klanten door een hand op de sticker te leggen en een audioboodschap afluisteren. Door de geleidende inkt wordt de raamsticker op zichtbare wijze gekoppeld aan jeans van het merk Hiut in de etalage, waarbij audioboodschappen op commando informatie geven over het product, zoals vakmanschap en historie van het merk. Het concept werd ontworpen door het Britse bedrijf Knit.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN