• Home
  • V1
  • Leads
  • John Lewis promoot productie in thuisland

John Lewis promoot productie in thuisland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Britse retailer John Lewis gaat vanaf volgend jaar fabrikanten in zijn thuisland promoten door op meer dan 4.000 kledingstukken per jaar een ‘Made in UK’-logo te plakken. Het logo zal vanaf begin 2012 verschijnen

op prijskaartjes en in online productinformatie op de webshop van het bedrijf.

H
et modebedrijf, dat 35 vestigingen heeft in Groot-Brittannië en een internationale webshop, werkt op dit moment met 130 bedrijven samen die hun eigen merken produceren en heeft een eigen fabriek in Lancashire waar het bedrijf zijn eigen stoffen, dekbedden en kussens laat produceren. Met de logo’s wil John Lewis producten uit het thuisland aanmoedigen. “John Lewis is een Britse retailer en onze klanten verwachten dat we andere Britse bedrijven waar mogelijk supporten,” aldus Christine Kasoulis, hoofd van merkontwikkeling bij John Lewis, tegen Just-Style over de keuze voor ‘Made in UK’-logo’s. “Voor ons gaat Britse productie over trots zijn op de kwaliteiten en het vakmanschap van het land en het benadrukken van de kwaliteit van de ontwerpen die onze producten te bieden hebben.”

Niet alleen vanwege kwaliteit en vakmanschap wordt produceren in het thuisland steeds populairder. Ook snelheid is een belangrijke reden voor modebedrijven om in hun eigen land of regio te produceren. Op de 27e editie van de IAF World Apparel Convention afgelopen maand bleek dat speed-to-market zelfs belangrijker is geworden dan prijs. Door internet worden modetrends razendsnel verspreid, waardoor de consument in toenemde mate behoefte heeft aan merken die daar snel op kunnen inspringen.

Amerikaanse modebedrijven als Abercrombie & Fitch, Men’s Warehouse, Penny’s en VF kiezen daarom steeds vaker voor leveranciers op hun eigen continent in plaats van in lagelonenlanden als China, Vietnam en Bangladesh. Een collectie produceren in Azië duurt 85 tot 120 dagen voordat het in de winkels ligt, terwijl leveranciers in Mexico, Honduras, Nicaragua en Haïti binnen 54 à 60 dagen collecties op de Amerikaanse markt kunnen leveren. Volgens brancheorganisatie Modint zijn ook Europese modebedrijven zich op dit moment aan het oriënteren om de productie te verplaatsen naar hun eigen land of regio.

Lees hier meer over de IAF World Apparel Convention.

Lees hier meer over modebedrijven die hun productie verplaatsen naar eigen land of regio.
IAF
John Lewis
MODINT