Jarig Summum Woman werkt aan naamsbekendheid
bezig met laden...
Jos Wijker, die samen met Jorien Wijker in 1998 het merk Summum Woman oprichtte, kijkt terug op een bevlogen 12,5 jaar. Maar grote campagnes vanwege het jubileum vindt hij niet gepast. “Toen we tien jaar bestonden hebben we dat wel uitbundig gevierd. Maar 12,5 jaar, nee. Dat is een leuk jubileum voor een huwelijk, maar voor een bedrijf is een feestje dan minder gepast,” zegt hij.
D
Ondanks zeshonderd verkooppunten buiten het thuisland, is de naamsbekendheid nog niet zo groot in het buitenland, peinst Wijker. “Om bekendheid te vergroten moet je te zien zijn op straat en campagnes houden. Sinds twee jaar hebben we een marketingteam en we zien nu de bekendheid in Nederland ook toenemen. In het buitenland gaat dat langzamer. Logisch; kijk naar Duitsland daar wonen ook tachtig miljoen mensen.”
De modevakbeurs Premium in Berlijn hielp ook niet echt mee. Eerst werd het modemerk uitgenodigd om deel te nemen aan de beurs, maar na twee jaar was er ineens geen plek meer. Wijker vindt het zeer vervelend: “Dan stagneert je groei natuurlijk in het buitenland.”
Ondanks het verbeterpunt omtrent de naamsbekendheid, is Wijker tevreden over de groei die zijn bedrijf heeft doorgemaakt. “Maar je moet altijd scherp zijn. De markt verandert constant.” Om in te spelen op de markt komt Summum daarom sinds twee jaar met acht leveringen per jaar en bouwt het merk momenteel aan een nieuwe website.
De collecties richten zich op de vrouw vanaf 25 jaar. “De werkende hippe vrouw,” zegt Gerard Hatzmann van de winkel Shoebox in Beilen. Deze winter ligt Summum voor het derde seizoen bij hem in de winkel. “We werden getipt door de brancheorganisatie.” De collecties, waarin verschillende stoffen en materialen worden gemixt, hebben volgens de
ondernemer een goede uitstraling en pasvorm.
Concrete plannen voor de toekomst van het Nederlandse merk heeft Jos Wijker nog niet. “Vooraf brainstormen heeft geen zin. Als er iets gebeurt in de markt, reageer ik liever direct.”