• Home
  • V1
  • Leads
  • Italiaanse warenhuisketen Coin overgenomen

Italiaanse warenhuisketen Coin overgenomen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Bijna honderd warenhuizen telt de Italiaanse Gruppo Coin, waarvan vijftien in het buitenland. Maandag werd een meerderheidsbelang (79 procent) in het bedrijf door eigenaar PAI Partners verkocht aan de concurrerende

investeringsmaatschappij BC Partners voor 733 miljoen euro. BC Partners heeft de intentie ook overige uitstaande aandelen over te nemen waarmee de waarde het bedrijf wordt geraamd op 1,3 miljard euro.

Volgens de Financial Times is het de hoogste investering in Italië van de laatste vier jaar en tevens de grootste retaildeal sinds het begin van de financiële crisis. De overname komt niet als een verrassing; beide partijen zaten in januari reeds om de tafel, maar konden het toen niet eens worden over de prijs.

Coin, gevestigd in Venetië, is een van de bekendste warenhuisketens van Italië. Het mode-aanbod omvat merken als Liu-Jo, Tommy Hilfiger en Diesel, maar ook Mango, Desigual en Esprit. Tot de groep behoren ook ongeveer 550 OVS Industry-warenhuizen waar mode en accessoires worden verkocht. In december 2009 nam Coin de Italiaanse retailketen Upmin over met toen 135 filialen. Inmiddels zijn bijna 70 Upmin-filialen omgebouwd tot voornamelijk OVS-winkels.

Gruppo Coin boekte in 2010 een omzet van 1,7 miljard euro, een stijging van 38,1 procent vergeleken met het jaar ervoor. De groei was voor een groot deel te danken aan de overname van Upmin, wanneer die niet wordt meegerekend steeg de omzet in 2010 met 3,8 procent. De bruto winst van de keten bedroeg 202 miljoen euro, plus 35,4 procent (zonder Upmin plus 21,7 procent). Netto kwam de winst uit op 48,2 miljoen euro.

Gruppo Coin