Is kopiëren diefstal?
bezig met laden...
Volgens onderzoekster Johanna Blakley van de University of Southern California vormt kopiëren juist een van de belangrijkste elementen van de manier waarop de modebranche werkt. “Het feit dat modeontwerpers volgens de Amerikaanse wet vrij zijn om te kopiëren, is onderdeel van de magie van de modewereld,” zegt ze in een interview met de Amerikaanse website Library of economic Liberty . “Doordat modebedrijven producten van elkaar kopieëren die goed verkopen, ontstaan er trends.”
In Europa bestaan wel wetten die ontwerpers moeten beschermen tegen kopieën, maar die werken niet volgens Blakley: “Het probleem van die wetten is dat er met een paar aanpassingen alweer sprake is van een nieuw design; dan is het dus juridisch gezien geen kopie meer.”
Het enige dat wel overal ter wereld goed beschermd is, is het logo; dat mag nergens worden gekopieerd. In China gebeurt dat dus wel: Uit een rapport van de Europese Commissie blijkt dat 64 procent van alle goederen met namaaklogo’s die vorig jaar in Europa in beslag werden genomen, afkomstig is uit China. In 2008 was dat nog 54 procent.
Maar zelfs dat gegeven weet Ready to Share te bagatelliseren. De organisatie wist Tom Ford te verleiden tot de uitspraak: “De consument die kopieën koopt is niet dezelfde klant als degenen die onze producten kopen.”